Annons

Scanna 120-film, pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

Poker

Aktiv medlem
Jobbar med video och äger en digikamera och har inga analoga prylar.
Däremot en hel del gamla 120-film som jag skall ge som 70-present och behöver få runt 4-6 bilder inskannade i 50Mb-filer TIFF/RGB-läge.

Jag vill göra det så billigt som möjligt och kan tänka mig att betala en slant för det.
Dock inte 200kr/bild som t.ex. odenlab tar.
Vet ni någon som gör det billigare i Stockholm?
Mediautbildning eller liknande eller nån läsare?
Kanske rent av nisses foto som har labbet i sin lägenhet etc etc..

klart med inskanning

Såja..
lite letande och så med fotokompisars kontaktnär får jag nu mina bilder inskannade i en Nikon CoolScan LS 5000 ED.
50Mb kommer bilderna att bli i TIFF och i RGB-läge.
Hoppas det räcker för 50x50cm eller nåt sånt.

Kolla med Tomaz Lundstedt här på fotosidan. Han är yrkesfotograf och har tidigare skannat åt folk med sin Nikon 8000 skanner.

Fel skannertyp men det var nån liknande som kunde ta 135 plus 120 och lite annat tydligen.
Denna kunde ta 50 neg i rad och sedan kunde man ta en fika eller nåt.

Denna fotograf har mer än 5000 neg som han skall skanna in för arkiv.

Poker skrev:
Fel skannertyp men det var nån liknande som kunde ta 135 plus 120 och lite annat tydligen.
Denna kunde ta 50 neg i rad och sedan kunde man ta en fika eller nåt.

Denna fotograf har mer än 5000 neg som han skall skanna in för arkiv.

Många 120-skannrar kan ta ett stort gäng 135-bilder i ett svep. En del kan också ta flera 120-bilder.

Camilla är säkert duktiga på att skanna. men alla som erbjuder sina tjänster är inte så vassa på att göra snygga skanningar. Det är inte bara en fråga om att ha bra prylar utan också om att kunna ställa in skannern optimalt och att kunna korrigera färger.

He, he... jadå. Jag har koll. Jag gör egna scannerprofiler för att inte missa något av filmens färgomfång. Men det är sant som du säger.

froderberg skrev:
Camilla är säkert duktiga på att skanna. men alla som erbjuder sina tjänster är inte så vassa på att göra snygga skanningar. Det är inte bara en fråga om att ha bra prylar utan också om att kunna ställa in skannern optimalt och att kunna korrigera färger.

Vad skall man tänka på då?
"du Nisse, se till att du har bla och bla och rätt bla bla?"

Men jag antar nog att om man är fotograf mer som hobby men ändå har prylar för en massa tusenlappar och skall arkivera runt 5000 bilder från 40-talet och framåt torde man anta att han har saker och ting rätt inställda!

Men som jag brukar säga att det är operatören som tar bra bilder, inte kameran.

Poker skrev:
Vad skall man tänka på då?
"du Nisse, se till att du har bla och bla och rätt bla bla?"

Men jag antar nog att om man är fotograf mer som hobby men ändå har prylar för en massa tusenlappar och skall arkivera runt 5000 bilder från 40-talet och framåt torde man anta att han har saker och ting rätt inställda!

Men som jag brukar säga att det är operatören som tar bra bilder, inte kameran.

Jag tänker snarast på kategorin som säger:
"- Jag har köpt en 4000dpi-skanner och kan skanna för 7 spänn per bild".

Både Tomaz kan sina saker och Camilla verkar kunna det också. :)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto