Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scandinavians datorer...

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Hej på er! Jag skulle behöva ha ert omdöme om de pc-datorer som Scandinavian foto säljer. Vet i stort sett ingenting om vad som är bra eller prisvärt. Jag skall använda datorn främst till bildbehandling, skrivande och internet. Har idag en gammal häck med 466 MHetz processor och 256 Mb ram och tycker det har funkat halvtaskigt till bildbehandling.

Eller är det så att Elgigantens olika erbjudande är mer prisvärda? Jag tänker lägga ca 15000 kr inkl skärm och program (office och XP)

De datorer som säljs hos Scandinavian Photo är av samma typ som du kan köpa hos din lokala datorkrängare - mer eller mindre hembygge. Du kan förmodligen få bättre pris hos närmsta datorbutik för samma prestanda.

Elgiganten säljer märkesdatorer, och ibland är det ganska bra priser, men jag skulle inte köpa en dator i den prisklass du nämner där.

Är det en färdig dator du vill ha tycker jag det är få som klår Dell. Det krångliga där är att utgå från rätt grundmodell - den som har lägst grundpris kan mycket väl bli dyrare än en modell som är bättre när man väl konfigurerat den som man vill ha den. Jag skulle nog välja en Dimension 9150 i någon lämplig konfiguration, med tanke på den budget och användningsområde du nämner.

Jag kommer aldrig mer att köpa en märkesdator.

När åskan slår ner och nätaggregatet brinner upp (har hänt mig med en Dell och en Compaq och pappsen med en Dell) är det tusenlappar och en enda leverantör som gäller. Med en HPD-dator kan jag åka till Kista Galleria kl 21 på en söndagkväll och köpa ett nytt aggregat för 200 kr.

Att standardminnen passar i märkesdatorer är inte heller självklart. Skulle i helgen uppgradera pappsens Dell och då visade det sig att jag var tvungen att uppgradera bioset för att kunna använda annat än dellminnen. Och det bioset släpptes ett par år efter datorn.

Fläktar är ren förbrukningsvara, det behöver inte gå mer än något år innan de börjar låta. I Dells datorer sitter specialfläktar med en dellspecifik typ av givare. Återigen, höga priser och bara en leverantör.

Så aldrig mer en märkesdator för mig. Scandinavians burkar verkar ju vara HPD så de är säkert bra. Dock verkar de vara lite dyra. Har du ingen liten lokal datorbutik i närheten Tony? Går du dit med specen på scandinaviandatorn kan de säkert bygga ihop en maskin för lägre pris. Och då har du dessutom skapat en relation till dem inför framtida hjälpbehov.

En fördel med Dell dock är att de är tysta. Min hemmaburk är ett sådant där hopplock i lokal butik. Jag är riktigt nöjd med den förutom bzzzzzzziiiiiiiwrwrwrwrwrwrwooooaaaaah!

Min Dell på jobbet är tysssst......

Fast om man säger att man vill ha en tyst dator kan HPD-meckarna välja tysta komponenter.
Calle S skrev:
Min Dell på jobbet är tysssst......
Min också, förutom att frontpanelen glappar. En gång i veckan börjar den låta som ett reaplan - då är det dags att uppdatera fasttejpningen av fronten :)

jimh skrev:
Fast om man säger att man vill ha en tyst dator kan HPD-meckarna välja tysta komponenter.
Det har jag gjort, men det hjälpte inte speciellt...tror det hänger på vilken butik man väljer. Fördelen med märkesdator är ju dock att en Dell är en Dell, Compaq en Compaq osv.

Japp, Dell är tysta. Det är också min erfarenhet. Men bara så länge fläktarna är i skick, sen börjar strulet.

Det som gjort PC så stort är ju att man kan köpa en cd-spelare från vilken leverantör man vill, och minne från en helt annan mm.
Vitsen är ju att man inte behöver köpa allt från en o samma leverantör utan man kan välja precis den produkt man själv vill ha - med de egenskaper man önskar.

Jag köpte en Dell förra året som lät nästan som en dammsugare. Efter många supportsamtal så visade det sig att det inte fanns något fel på den (enligt Dell alltså) men att det inte gick göra något åt. Dell har sina egna fläktar och kontakter och jag kunde inte köpa någon annan från en tredjepartsleverantör.

Den slutade med att jag sålde Dell-datorn och köpte ett hemmabygge som är helt tyst.

jag har hört många som klagat på dell.
själv skyr jag compaq/hp som elden som jag har haft fruktansvärda problem med, så jag förstår dellhatarna.
fast själv har jag inte haft några som helst problem med min bärbara dell... förutom att batteritiden är under all kritik.
faktum var att batteriet bara höll i en kvart på full uppladdning.
sur och uppgiven som jag var så ringde jag dells support som så många klagat på.
men jag fick en suverän service.
problemet löstes på en gång (uppdaterade biosen) och dellsupporten ringde upp lite senare för att kolla hur batteriet höll.
mycket trevligt, tycker jag.

(fast batteriet håller bara i en sådär 45 minuter.. men det kanske är normalt, vad vet jag. det är för kort för mig iaf)

Calle S skrev:
Om man jämför med det läget som gäller i småbutiker där man plockar ihop sin egen burk; man vet inte riktigt vad man får.
Fast egentligen är det väl tvärtom? Med en dator byggd av hopplockade delar har man ju möjlighet att veta precis hur mycket eller hur lite man vill om innehållet. Med en märkesdator kan man ju aldrig veta vad som finns i. Det enda man vet är att delarna är utvalda av, och i värsta fall utvecklade av, datortillverkaren.

jimh skrev:
Fast egentligen är det väl tvärtom? Med en dator byggd av hopplockade delar har man ju möjlighet att veta precis hur mycket eller hur lite man vill om innehållet. Med en märkesdator kan man ju aldrig veta vad som finns i. Det enda man vet är att delarna är utvalda av, och i värsta fall utvecklade av, datortillverkaren.
Njaaaa jo. Just vad gäller ljudnivåer gäller det ju att lita på butiken.
Sedan är det inte alla som är så pass kompententa att de kan tala om för butiken vad de vill ha.

Svårt att säga vad som är bäst för dig. Dell gör billiga och okej datorer. Ifall du ska börja plocka ihop delar så får du läsa på. De måste ju även passa ihop. Kolla över axeln på macsidan också, kanske testa mac?

Kör både ock, men föredrar macen.

Daniel

Calle S skrev:
Njaaaa jo. Just vad gäller ljudnivåer gäller det ju att lita på butiken.
Sedan är det inte alla som är så pass kompententa att de kan tala om för butiken vad de vill ha.

Men det kan ju butiken ordna, bara man har ett pristak. Jag tror inte att märkesdatorerna är mer pålitliga. Och som sagt.. att bli beroende av ett enda märke när något går sönder är nog att skjuta sig själv i foten. När strömaggrgatet pajar (har hänt mig med ;)..) så är det ju bra att inte vara tvungen att köpa just märkets egna som kostar 3 ggr så mycket.

Märkesdatorer är som dia.. det måste bli rätt på en gång.. höhö :)

Kan rekommendera Dell, kör Dell som standard på jobbet och har Dell som hem-pc och dessa fungerar mycket bra.. Visst det finns undantag, som hos alla leverantörer, tex Optiplex GX150 och GX280 har varit lite buggiga men i det stora hela har det varit helt problemfritt..

Kolla även på Fujitsu-Siemens nya maskiner.. Dom är extremt tysta och är mycket stabila.. Har valt FS som leverantör av våra nya hem-pc just av dessa anledningar..

/Peter

Att den lokala databyggaren i regel levererar bättre datorer ån HP, Dell, Compaq, Acer osv osv är inte särskilt konstigt. Själv slutade jag köpa dessa datorer redan -93 och har sedan dess byggt samtliga mina datorer själv.

Visst man kan köpa sämre datorer än märkes maskinerna, men så är det med allt. Man får se till o ha lite koll och hitta en affär man litar på och som är bra.

Att många reagerar på ljudet i datorn beror på en rad saker. Hur går luften i burken? Vad har ni för kylsystem i datorn, har ni temp givare?, resonans i plåten? massa saker reglerar ljudet. men en av de största torde vara DAMM!

En maskin med mkt DAMM i datorn får kylningen att sluta vara effektiv och fläktarna måste köra på högre speed konstant! så en koll på damm på kylflänsar är aldrig fel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar