Annons

Scandinavianphotos Polfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

thorre

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag tänkte beställa mig ett stativ från scandinavianphoto. I samma veva tänkte jag inhandla ett polfilter.

Och nu till min fråga:
Jag har kollat runt lite här på forumet men inte hittat några svar på om scandinavianphoto's egna polfilter är bra eller inte. Är det nån av er som kan svara på detta så är jag tacksam.

Sen har jag en fråga till angående filter: I dag använder jag en 300D med ett tamrom 28-75 2,8. Längst fram på objektivet sitter ett UVfilter. Dess huvudsakliga syfte är att agera som linsskydd. När jag nu ska köpa mig ett polfilter måste jag ta bort UVfiltrer för att kunna använda mitt polfilter? Eller är det bara att gänga på polfiltret utanpå UVfiltret?

Tacksam för svar
/thorsten

Det är lämpligt att ta bort uv-filtret när du använder polirisationsfiltret. Risken för ökade ljubrytningsfel tilltar med antalet monterade filter.

Dock GÅR det att stacka filter eftersom de brukar vara både "hona" och "hane" (kom inte på något bättre uttryck...)

//David

Tack för ditt snabba svar Roland

Har du några erfarenheter av scandinavianphotos polfilter eller känner nån som har ett sådant?

Jag har ett 52mm filter till mitt 50/1.8. Det funkar bra, men håller långt ifrån samma klass som ett B+W som jag har till mitt 28-135. Men mest i form av mekanisk kvalite. Inte funktion.

Scandinavan photos filter är Cokin med en extra text remsa på(www.scandinavianphoto.se eller nåt sånt).

Med 28 mm brännvidden kan du knappast stapla filter på varann, då blir det vinjettering. Men det är ju lätt att testa i o f.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar