Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SB800+radiosändare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har letat efter svar på hela forumet antingen har jag missat det eller så ingen tagit upp det.

Jag vill kunna ta bilder med min SB800 trådlöst på över 30meters avstånd(mellan kameran och blixten) Har läst om alla funktioner som man kan göra med SB800 tex remote= den inbyggda blixten ger ut en förblixt och sedan tar kameran kortet med bara SB800 som blixt. MEN man kan inte(jag har inte lyckats) ha blixten i M läge dvs kunna välja styrkan på blixten själv. Om det går hur gör man?

Jag vill kunna styra min SB800 i M läge helt trådlöst, vad ska man använda? Har läst om Radiosändare som verkar smidigt men kan man köra i M läge med dom? Hur funkar dom? Jag använder istället en synk kabel mellan min kamera och blixt så jag kan använda M läget men den är bara 1 meter.

Hur gör jag?

Utsustning:
D200
SB800

Tacksam för alla svar!
/Tobbe
 
30 meter innebär att povertywizards, alltså de från kaffebrus faller bort. Kan funka, ibland, funkar förmodligen inte jättebra.

Elinchrom Skyports, PocketWizards och CyberSyncs är vad jag har läst fungerar bra på avstånd.


Jag kör mina SB800or i SU-4 mode när jag använder radiosändare, så länge ingen annan med blixt är där då fotocellen reagerar på deras blixtar.
 
Aha, har ju Elinchrom Skyport, till mina studioblixtar. Då borde det funka på SB800 också. Skall baske mig testa. Bra tips!
 
Jag kör med skyports till mina SB800or, SB28 och SB24 utan några som helst problem. Det enda du behöver införskaffa är en PC -> 3.5mm kabel som tyvärr inte finns med i Skyportpaketet.
 
På kameran finns inställningar för de olika grupperna av blixtar man har. Där är det bara att ställa om från TTL till M och sätta styrkan om man vill det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.