Annons

SB800 blixt och mängd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Taka

Aktiv medlem
Hur ställer man in mängden blixt när man kör SB 800 och D70s, jag kör commander och TTL på D70s och remote på SB800, men jag finner inte om det går att ställa in mängd blixt på SB800?

När jag kör "vanligt" blixt med blixten på kameran så går det att ställa in + och - precis som på den inbyggda blixten. Går det att göra det i trådlöst läge?
 
Senast ändrad:
Jag har tidigare inte använt min SB800 med min D70s men lite experimenternade visar att man styr blixtens styrka med kamerans blixt +/- kompensation (som vanligt alltså). Blixtkompensationsvärdet förs alltså över trådlöst till SB800.

Vad jag fattar det som använder D70s i kommandoläge den inbyggda blixten enbart för inställningsljus samt triggning av den trådlösa blixten. Blixt +/- kompensation påverkar därför inte ljusstyrkan från den interna blixten. Den interna blixten ger därför i kommandoläge (om jag fattat det rätt) inget större ljusbidrag.

Med D200 kan man från kameran trådlöst styra valje blixtgupp individuellt, gäller även den interna blixten.
 
PetFish skrev:
Jag har tidigare inte använt min SB800 med min D70s men lite experimenternade visar att man styr blixtens styrka med kamerans blixt +/- kompensation (som vanligt alltså). Blixtkompensationsvärdet förs alltså över trådlöst till SB800.

Vad jag fattar det som använder D70s i kommandoläge den inbyggda blixten enbart för inställningsljus samt triggning av den trådlösa blixten. Blixt +/- kompensation påverkar därför inte ljusstyrkan från den interna blixten. Den interna blixten ger därför i kommandoläge (om jag fattat det rätt) inget större ljusbidrag.

Med D200 kan man från kameran trådlöst styra valje blixtgupp individuellt, gäller även den interna blixten.

Okej, så jag styr SB800 blixtmängd med vanliga +- blict via främre ratten medan man håller in blixtknappen? Alltså kamerans egen blixtkompensation =)
Tack!
 
Testade och det fungerade skitbra! Vilken fantastiskt magisk upplättningsblixt man kan köra på porträtt nu! herregud, en hel värld öppnar sig! Tur att man inte kör Canon! Ser fram emot när jag köper D200 :D
 
Taka skrev:
Testade och det fungerade skitbra! Vilken fantastiskt magisk upplättningsblixt man kan köra på porträtt nu! herregud, en hel värld öppnar sig! Tur att man inte kör Canon! Ser fram emot när jag köper D200 :D

Nikons benämning CLS, Creative Lightning System, är ingen prettobenämning utan det är verkligen så......:)

mvh / Matti
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.