Annons

SB-900 piper

Produkter
(logga in för att koppla)

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag är rätt ny med Nikon och håller på att sätta mig in i systemet.

Har testat med CLS och trådlös blixtstyrning.

Har en D600 och en SB-900 blixt.
Har satt kamerans inbyggda som commander och SB-900 på remote.

Allt funkar fint med bra exponering osv, MEN den externa blixten piper.
Efter varje tagen bild så låter blixten "piip, piip, piiiiiiiiiiiip"

Mycket irriterande :)

På blixtens display visas en not-symbol.
sb900-display.jpg

Jag hittar inget sätt att med knapparna på blixten stänga av det. Nån som vet?

Varför har f.ö. Nikon öht kommit på idén med att ha pip på blixten? Kan inte komma på en enda vettig anledning varför man skulle vilja ha det.


/Mats
 
Varför? För att veta vad blixten håller på med, utan att titta på den, förstås. Blixten kan pipa på olika sätt och därigenom tala om olika saker. Det här står givetvis i manualen som jag gissar att du inte läst ordentligt.

Stänga av "noten", se avsnitt C-20 (samma ställe som en massa andra inställningar...) och framåt. Pipens betydelse framgår av D-42.
Den engelska varianten finns här: http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/Speedlights/SB-900_en.pdf

Tillägg: De pip du beskriver betyder alltså först att blixten slagit som tänkt och att den tror att ljuset räckte (de två första pipen) och sedan det sista lite längre betyder att blixten laddat upp till fullt igen och därmed är redo att fyras av igen. Om du kör av den på full kräm så kommer du märka att det dröjer en liten stund innan det sista pipet.
 
Senast ändrad:
Varför? För att veta vad blixten håller på med, utan att titta på den, förstås. Blixten kan pipa på olika sätt och därigenom tala om olika saker. Det här står givetvis i manualen som jag gissar att du inte läst ordentligt.

Nä, jag har inte läst manualen. Köpte blixten begagnad utan att få med någon och har inte orkat hämta hem någon pdf ännu, men tänkte ändå att det var nån som visste på rak arm.

Du jobbar inte inom nåt serviceyrke va?
Klart att informationen finns någonstans. Så är det ju med precis allting som frågas här och jag har aldrig varit med om maken till trist svar. Kanske dags att lägga ner forumet eller införa en automatsvarsfunktion med RTFM på alla frågor.

Stänga av "noten", se avsnitt C-20 (samma ställe som en massa andra inställningar...) och framåt. Pipens betydelse framgår av D-42.
Den engelska varianten finns här: http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/Speedlights/SB-900_en.pdf

Du gör dig allt besvär med att leta upp url till pdfen och i vilket avsnitt det står, vilket måste vara mer besvär än tryck på knappen X. Otroligt.

Hur man hittar manualen på nätet kan jag nog komma på själv och att läsa en innehållsförteckning klarar jag säkert av det med, så tack för ingenting.

Här finns den f-ö- på svenska.
http://www.nikonsupport.eu/europe/Manuals/tdXJBGcCbQ/SB-900_Se_05.pdf


/Mats
 
Nä, jag har inte läst manualen. Köpte blixten begagnad utan att få med någon och har inte orkat hämta hem någon pdf ännu, men tänkte ändå att det var nån som visste på rak arm.

Nej, det gjorde jag inte eftersom jag har en SB-800 sedan ganska många år och inte en SB-900. Vad pipen är till för är dock mycket välbekant för mig, till skillnad från hur det förhåller sig hos dig.

Du jobbar inte inom nåt serviceyrke va?
Klart att informationen finns någonstans. Så är det ju med precis allting som frågas här och jag har aldrig varit med om maken till trist svar. Kanske dags att lägga ner forumet eller införa en automatsvarsfunktion med RTFM på alla frågor.

Jag har inte sett till någon lönespec vare sig från dig eller Fotosidan, så du får nog finna dig i om jag inte skriver svar som behagar dig till fullo. Enligt dig får man tydligen inte länka dit information finns, utan man ska skriva av allting. På tal om att det är lika bra att lägga ned, alltså.

Du gör dig allt besvär med att leta upp url till pdfen och i vilket avsnitt det står, vilket måste vara mer besvär än tryck på knappen X. Otroligt.

Ja, eftersom jag ändå skulle hänvisa till listan med vad pipen betyder. Det är enklare än att skriva alltihop och då kunde jag lika gärna hänvisa till avsnittet med hur man stänger av pipen samtidigt. Att du absolut inte ville veta vad de betyder kräver tyvärr tankeläsning för att förstå.

Hur man hittar manualen på nätet kan jag nog komma på själv och att läsa en innehållsförteckning klarar jag säkert av det med, så tack för ingenting.

Tja, det hade ju gått lika snabbt, eller snabbare för dig att leta reda på manualen istället för att skriva inlägget och dessutom lägga in en bild. Om det nu är den stilen du önskar köra...


Nu har du alltså lagt ned energi på att leta reda på den svenska manualen också. Varför gjorde du då inte det från början? Otroligt!
 
En smula drygt svar i all ära, men maken till otacksam trådskapare tror jag aldrig jag har sett utanför flashback.
 
Jag håller helt och fullt med. Trådskaparen har lyckats ta snarstuckenhet till en helt ny nivå, och forumet når en ny bottennivå. Skäms!

Ok, jag tar till mig det och fogar mig och förstår stämningen som ska råda i Nikonforumet. Brukar mest hålla till på andra platser där attityden är lite annorlunda.

Men vad är det som jag otacksam för? Fick ju absolut noll hjälp så jag vet inte vad jag ska tacka för.

Blev dock onödigt irriterad på att bara hänvisa till manualen på det sättet. Var inte snyggt reagerat av mig alls, det håller jag med om.

Förlåt!

Nåja, det var i alla fall superenkelt att fixa. Bara att hålla in OK-knappen mer än en sek. så får man upp menyn där man kan bläddra bland alla intsällningar och bara bläddra ned till ljudsignaler och välja av/på.

(Hade varit mycket kortare att ge ett sådant tips eller inte svara alls, kan man tycka, men det uppfostrar ju inte frågeställaren iofs.)


/Mats
 

Det finns såklart massor att sätta sig in i med blixtprotokollen och CLS, så manualen ska lusläsas ändå.

Jag reagerade onödigt snäsigt, vilket andra också påpekat. Tack i efterskott för svaret och tillägget, trots min grinighet i början, ledsen för det. Förlåt.

Jag börjar om på ny kula med kommande frågeställningar och hoppas bli accepterad som Nikonist framöver :)


/Mats
 
Jag är rätt ny med Nikon och håller på att sätta mig in i systemet.

Har testat med CLS och trådlös blixtstyrning.

Har en D600 och en SB-900 blixt.
Har satt kamerans inbyggda som commander och SB-900 på remote.

Allt funkar fint med bra exponering osv, MEN den externa blixten piper.
Efter varje tagen bild så låter blixten "piip, piip, piiiiiiiiiiiip"

Mycket irriterande :)

På blixtens display visas en not-symbol.
Visa bilaga 129220

Jag hittar inget sätt att med knapparna på blixten stänga av det. Nån som vet?

Varför har f.ö. Nikon öht kommit på idén med att ha pip på blixten? Kan inte komma på en enda vettig anledning varför man skulle vilja ha det.


/Mats

Men är inte detta samtidigt rätt sorgligt. Folk skaffar sig utrustning som man sedan inte klarar av att hantera. Om manual saknas bör man väl börja med att skaffa en. Nästa problem är att läsa den och förstå innehållet. Jag tycker man kan läsa mellan raderna att det är en vanlig situation. "Hjälp, vad gör jag för fel" o s v är en typisk start på en tråd. Om man tror att apparaten kommer att ge det perfekta resultatet bara man väljer AUTO lär man bli besviken. Oftast är det elementära kunskaper som saknas, t ex vad bländare är för något och vad siffrorna står för. En liten fokuspunkt är LITEN, har alla det klart för sig? När fokus hamnar bakom motivet trots att kameraanvändaren påstår sig använda en liten fokuspunkt. I verkligheten har ett så stort fokusfält varit valt att det kunde låsa på något bakom motivet. Då har användaren inte förstått. Jag tycker det är sorgligt. Kameratillverkaren skriver i reklamen att deras kamera mäter på tvåtusenfemtioelva punkter i bilden och garanterar skarpa och välexponerade bilder. Tala om att allt går att sälja med mördande reklam. Kodaks eller Eastmans "Browney", en lådkamera, såldes med löftet:Tryck på knappen så gör vi resten. Den ersattes några decennier senare med Instamatic. Dagens teknik är väl egentligen inte så mycket bättre, tryck på knappen så gör kameran resten. Det är inte så svårt att få ihop grejer för 10000 kr. Med löften om perfekt resultat blir besvikelsen stor. En så dyr utrustning borde ge bättre resultat. Användaren har ju valt AUTO.
Jag tycker det är sorgligt.
Detta var kanske lite utanför ämnet men ändå inte. Personligen har jag inte läst manualen till mina kameror helt. Den tjocka delen som beskriver all märkvärdig automatik har jag struntat i eftersom den inte används. Och det är lite märkligt att Nikon m fl skriver så mycket om det då det rimligen vore bättre att se till att köparen får lite kunskaper om elementära saker. Det hjälper när man får problem som automatiken inte klarar. Så jag är inte förvånad över "Hjälp, vad gör jag för fel?" Det vanligaste svaret av expertisen är att välja en annan automatikform! Men allt går ju att sälja med mördande reklam.
Men det är sorgligt.//K
 
Men är inte detta samtidigt rätt sorgligt. Folk skaffar sig utrustning som man sedan inte klarar av att hantera.
...
Om manual saknas bör man väl börja med att skaffa en. Nästa problem är att läsa den och förstå innehållet.
...
Om man tror att apparaten kommer att ge det perfekta resultatet bara man väljer AUTO lär man bli besviken. Oftast är det elementära kunskaper som saknas, t ex vad bländare är för något och vad siffrorna står för.
...
Det är inte så svårt att få ihop grejer för 10000 kr. Med löften om perfekt resultat blir besvikelsen stor. En så dyr utrustning borde ge bättre resultat. Användaren har ju valt AUTO.
Jag tycker det är sorgligt.

"Folk skaffar sig utrustning som man sedan inte kan hantera"?
När något är nytt så finns det alltid en inlärningsprocess, men det betyder ju knappast att man inte kan hantera sakerna.

Som om man haft en Volvo V70 och sen köper en VW Passat. Det betyder ju knappast att man inte kan köra bil, även om reglagen för att ställa in kanalerna på radion fungerar på ett sätt som man inte känner till. Har man då köpt grejer för massor av pengar som man inte kan hantera och gjort nåt fel om man frågar på ett VW-forum hur just den grejen funkar?

Jag tycker inte att jag har några problem att ratta en D600 och är väl insatt hur exponering osv funkar. Provade visserligen som hastighet av nyfikenhet hur Nikons jpg-inställningar blir, men stängde sedan av bjäfset och min kamera kommer nog inte att registrera annat än NEF i framtiden. AUTO-läget har jag inte ens tänkt tanken på att ställa in och kommer nog aldrig att göra osv.

Detta var kanske lite utanför ämnet men ändå inte.
Rätt mycket utanför ämnet anser jag.

Personligen har jag inte läst manualen till mina kameror helt

Det är ju så man gör. Man läser en del, hämtar annan information på nätet, provar sig fram, och såklart utnyttjar de kunskaper och färdigheter man har från tidigare.

Jag harunder de tre dagar jag haft kameran köpt och läst hela Thom Hogans Guide till D600, konfigurerat om kameran som jag tycker för tillfället passar mig bäst. Provat olika inställningar för exponering, AF mm. med fyra olika objektiv i skiftande situationer och analyserat bilderna.

Nu höll jag på med blixtsystemet. Allt funkar som tänkt och det är rätt intuitivt uppbyggt och när man är van vid trådlös blixtstyrning med TTL från ett annat system så är det faktiskt inte speciellt knepigt att hantera Nikons variant heller.

Nu lyckades jag dock inte efter eget trixande komma in i inställningarna på blixten. Man skulle alltså hålla inne OK-knappen ett par sekunder för att menyerna skulle dyka upp. Det var den lilla pusselbiten som saknades.

Jag tänkte att jag kunde slänga ut en fråga om det på forumet istället för att söka ännu mer i handböcker just nu, men fick ett vad jag tyckte trist svar att läsa manualen istället.

Jag överreagerade helt klar, vilket jag är ledsen för, men nu tycker jag det tar lite av samma vändning igen. Man ska väl inte bli idiotförklarad för att man ställer en fråga heller? Visst kan man väl fråga något som även står skrivet om i en bruksanvisning nånstans?

Förstår inte din slutsats att min fråga beror på att jag saknar rudimentära baskunskaper och gillar inte riktigt antydningen att jag har köpt för avancerade grejer som jag inte klarar av och klagar på att det inte automatiskt bättre med AUTO eller nåt.

Man får väl tänka sig för när man skriver och inte reagera om man får svar som inte är så relevanta. Lite tråkig utveckling det här. Ställde frågan i forumet istället för att leta rätt på just den detaljen på egen hand lite för att komma in i gänget också. Gick ju sådär... :-(

Kanske blir bättre så småningom får man hoppas, men lite högre i tak och mindre förutfattade meningar hade jag tyckt varit trevligt, det är lite olika i olika forum här tydligen.

Om du tyckte mitt inlägg var sorgligt så tycker jag att ditt är ganska oförskämt. Dessutom i direkt kommunikation med svar på huvudinlägget känns det inte så snyggt med att bli omtalad i tredje person.

"Jag hittar inget sätt att med knapparna på blixten stänga av det. Nån som vet?"
Det var frågan. Vari ligger det sorglilga?

/Mats
 
Det finns såklart massor att sätta sig in i med blixtprotokollen och CLS, så manualen ska lusläsas ändå.

Jag reagerade onödigt snäsigt, vilket andra också påpekat. Tack i efterskott för svaret och tillägget, trots min grinighet i början, ledsen för det. Förlåt.

Jag börjar om på ny kula med kommande frågeställningar och hoppas bli accepterad som Nikonist framöver :)


/Mats

Jag är inte långsint, så det är fara. Sedan är det kanske så att jag kunde ha hoppat över meningen om att inte ha läst manualen. Den var förmodligen provocerande helt i onödan. Som du säkert förstod så var tonen i mitt andra inlägg bara av modellen som man ropar får man svar, så det kan jag väl passa på att be om ursäkt för nu. :)

Nikons manualer tycker jag faktiskt tillhör de bättre på marknaden, så det är inte så dumt att titta igenom dem ordentligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.