Annons

SB-900 med mina studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

annicaoberg

Medlem
Hej!
Jag sitter nu här med mitt nyinköpta paket med studioblixtar (kaffebrus 220w).

Jag använder idag en nikon d90.

Finns det någon möjlighet att enbart använda sb900 för att trådlöst kunna utlösa mina studioblixtar, dvs sb-900 ska inte utlösas utan endast trigga studioblixtarna...

Någon som vet hur jag får detta att fungera? :)
 
Jag förutsätter att du använder SB-900 som blixt på kameran och att den inte ska bidra med något ljus. Då kan du stänga av den i menyn, Anpassningsmenyn - blixt - blixtstyrning för inbyggd blixt. Där väljer du kommandoläget och för inbyggd blixt stänger du av blixten (läge --)
Då ger blixten synksignaler ut men bidrar inte med något ljus.
Hur detta sedan triggar dina kaffebrus-blixtar har inte jag någon lösning på - optisk trigger?
 
Su4

Kolla i boken hur du ställer in SU4 läget så kan du dtälla den var du vill som vilken dum slav som helst.
 
Hej!
Jag sitter nu här med mitt nyinköpta paket med studioblixtar (kaffebrus 220w).

Jag använder idag en nikon d90.

Finns det någon möjlighet att enbart använda sb900 för att trådlöst kunna utlösa mina studioblixtar, dvs sb-900 ska inte utlösas utan endast trigga studioblixtarna...

Någon som vet hur jag får detta att fungera? :)

Efter att min radiotrigger gick sönder använde jag SB900 som trigger ett tag. Det går utmärkt om du sätter den i M-läge, annars kommer förblixten som finns i TTL-läge att lösa ut studioblixtarna i förtid med mörka bilder som följd. Man kan ha stor nytta av ljuset man får av kamerablixten beroende hur den riktas osv.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.