Annons

SB-800 vs. SB-600

Produkter
(logga in för att koppla)

Zotamedu

Aktiv medlem
Jag har kommit fram till att en extern blixt hade varit väldigt trevlig att ha då jag tröttnat rejält på den inbyggda. SB-800 verkar ha massa extrafunktioner men frågan är om man faktiskt har någon användning av dem. Det skiljer ju ändå 1000kr i pris, eller rättare sagt 700 om man räknar med att man måste köpa en diffusor till SB-600. Just nu lutar det lite åt SB-800 men vill veta om färgfiltrerna man får med funkar och om det går att använda möjligheten att vinkla ner blixten 7 grader till något vettigt? Ger den till exempel skuggor om man försöker fota makro med den?
 
Jag har båda och det är ingen stor skillnad om du inte behöver extrafinesserna i SB-800. Däremot så bör du ju komplettera SB-600 med diffusor som du säger så prisskillnaden blir inte så jättestor. SB-800 är också lite starkare vilket gör att du kan blända ner lite mer om du t.ex. slår blixten i taket (då du förlorar en hel del effekt).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.