Annons

SB-800 + upplättnings inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

da_flower

Aktiv medlem
Hej hej .

Jag vill fjärrstyra min SB-800 och ha den som upplättnings blixt. Blir bara mörkare om jag kör med den på. Varför blir det så ?
Hur skall jag ställa in kameran så att den kör upplättning. TTL -+ ? AA M ??

/johan
 
Nu är jag ingen expert men jag har för mig att jag läst ngn stans att balanserad upplättning inte funkar när blixten fjärrstyrs, bara när den sitter på kameran. Detta har med ljusmätningen att göra. En idé kanske kan vara att prova med att ta ner ljusmängden från fjärrblixten, dvs minusvärde på FV.
 
Brukar ibland ha samma problem när jag fjärrstyr min SB-600. Antingen löser jag det genom att plusexponera i kameran och minusexponera blixten i kamerans meny. Det brukar fungera bra efter ett par försök. Annars kan du prova att köra manuell slutare och bländare och låta blixten vara på TTL. Har inte provat det själv men när jag tänker efter borde väl blixten fungera bättre som upplättning då eftersom den inte tillåts påverka kamerans ljusmätning.
 
Detta har med d-chippet i objektiven att göra har jag för mig. På kameror som D80 och D200 fattar inte kameran att blixten inte sitter på kameran, men använder ändå avståndsdatat som objektivet förser kameran med vid ljusmätningen. Du får helt enkelt skaffa dig en känsla för hur mycket du måste kompensera med blixten för att det ska bli rätt vid olika avstånd.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.