Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SB-800 trådlöst med Coolpix 8800

Produkter
(logga in för att koppla)

R.Hammar

Aktiv medlem
Jag får det inte att fungera trådlöst mellan min kamera Coolpix 8800 och blixten SB-800. Vad jag förstår så ska blixten ställas in på "Remote" och på kameran ska blixtläget väljas.

Jag har läst strängar om D70 och SB-800 och provat med andra kanaler.
Tar tacksamt emot tips & tricks, tack på förhand!

Robert

Ska det verkligen gå att få den att lira tillsammans med 8800:an då?
Har letat en sväng nu och hittar ingenting om fjärrstyrning av blixt till din kamera.. sorry

R.Hammar skrev:
Jag får det inte att fungera trådlöst mellan min kamera Coolpix 8800 och blixten SB-800. Vad jag förstår så ska blixten ställas in på "Remote" och på kameran ska blixtläget väljas.

Jag har läst strängar om D70 och SB-800 och provat med andra kanaler.
Tar tacksamt emot tips & tricks, tack på förhand!

Robert

Ställ blixten på "SU-4" så blir det en dum slav och fungerar med vilken kamera som helst.

Det kan ju mycket möjligt vara så att inte kameran stöder fjärrstyrning. Jag har ställt frågan till Nikon och fick instruktionen att det är bara att slå om blixten till "Remote" och därefter välja blixtläge på kameran. Det sägs i instruktionsboken att kameran inte stöder AWL, men det är ju för flera blixtar.

Det är lite märkligt ändå att de rekommenderar blixtar som SB600/800 i manualen när användningsområdet blir så pass begränsat.

R.Hammar skrev:
Det kan ju mycket möjligt vara så att inte kameran stöder fjärrstyrning. Jag har ställt frågan till Nikon och fick instruktionen att det är bara att slå om blixten till "Remote" och därefter välja blixtläge på kameran. Det sägs i instruktionsboken att kameran inte stöder AWL, men det är ju för flera blixtar.

Det är lite märkligt ändå att de rekommenderar blixtar som SB600/800 i manualen när användningsområdet blir så pass begränsat.
Jag har också frågat Nikon och fick undanglidande svar. Till slut medgav de i alla fall att ska man använda blixten på stativ måste man ha sladden SC-17 som man får köpa till. Annars är det blixtsko som gäller med TTL.

Nyfiken på om du är nöjd med blixten förutom detta problem? Lite sugen på att köpa SB-800:an till min 8800 eftersom den trots allt har bäst ledtal. Dessutom kanske man byter upp sig till någon annan Nikon senare.

Nyfiken på om du är nöjd med blixten förutom detta problem? Lite sugen på att köpa SB

Det är en häftig blixt med många användningsmöjligheter. Jag tycker att det är en hel del att tänka på och jag och min blixt är inte riktigt överens, men det lär komma med mer erfarenhet.

Möjligen räcker det med en SB600 iom att TTL funktionen inte fungerar med 8800.

Robban

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar