ANNONS
Annons

SB-800 som tjuter

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Min SB-800 har börjat få en dålig vana. Den slutar liksom inte tjuta. Normalt tjuter den ju några ögonblick efter att den avfyrats när kondensatorerna laddas upp, nu slutar det aldrig.

Jag märker ingen skillnad i funktionen, men jag får ett nervöst sammanbrott varje gång jag har på den en stund.

Är det någon som känner till mer om det eller har varit med om det?

Blixten har haft ett hårt liv så jag blir inte superförvånad om den börja ge sig. Lönar det sig att skicka en sådan blixt på lagning om det är fel på den?
 
Kanske en dum fråga, men har du bytt batterierna?
även uppladdningsbara blir kassa tids nog har ja fått uppleva.
mvh Tor
 
Tanken har slagit mig, men jag minns inte att dåliga batterier har haft den effekten innan. Men visst, det är en bra tanke! Jag ska testa!
 
Min SB-800 har en tendens att inte sluta tjuta om batterierna är precis så att den orkar ladda, så jag tror definitivt att du ska pröva med att byta batterier först.
 
Min SB-800 omkom häromdagen. Tragiskt, men den har lyst ca 100.000 gånger så jag antar att den är slut. Nikonfolket beklagar sorgen, men uppmanar ändå upplivningsförsök, så jag får väl skicka iväg den för rehabilitering.
Går inte det får man väl inse att den har sett ljuset i tunneln :)
 
Min SB-800 omkom häromdagen. Tragiskt, men den har lyst ca 100.000 gånger så jag antar att den är slut. Nikonfolket beklagar sorgen, men uppmanar ändå upplivningsförsök, så jag får väl skicka iväg den för rehabilitering.
Går inte det får man väl inse att den har sett ljuset i tunneln :)

Hehe, min SB-800 har nog inte ens lyst en tjugondel så många gånger... :)
 
Min SB-800 omkom häromdagen. Tragiskt, men den har lyst ca 100.000 gånger så jag antar att den är slut. Nikonfolket beklagar sorgen, men uppmanar ändå upplivningsförsök, så jag får väl skicka iväg den för rehabilitering.
Går inte det får man väl inse att den har sett ljuset i tunneln :)

Jag framför mina kondoleanser.

Men hur som helst tycker jag att den kan vara värd pension efter 100 000 blixtar! Det blir ju knappt 4 öre per bild om den kostade 4000 kr :p

Jättefina blixtar iallafall, kompakta och smidiga för sin effekt!
 
Normalt brukar jag se det som en personlig förolämpning när det står "testa med nyladdade batterier" överst i en felsökningsguide....

Men de är nog inte någon dum idé ändå ;-)

Batterierna jag har testat med är dels ett par vanliga AA som måste ha varit rätt slut, sedan satte jag i ett par uppladdningsbara AA som måste ha legat och tappat spänningen eller något. inga av dem gjorde att den slutade tjuta inom något vettig tid.

Nu när jag laddade dem slutade blixten tjuta efter en stund, men den tjuter ändå längre än jag minns att den gjorde och den tjuter till en liten stund emellanåt när den bara ligger på också....

Men hur som helst, jag hoppas att det var mitt eget fel som inte läst första raden i felsökningsguiden :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.