Annons

SB-800 på snikkabel från kameran. Skall styra SB-600 trådlöst. Blinkar aldrig. Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

JocheD

Aktiv medlem
SB-800 via kabel från kameran styr SB-600 trådlöst, funkar inte - Hjälp!

Jag har en vanlig billig (ingen Nikon iTTL för 1500) blixtkabel mellan kameran (via blixtskoadapter) kopplad till min Sb-800. 800:an är satt som master och skall kontrollera en SB-600. Kanaler och grupper är rätt men SB-600 blinkar aldrig.

Är det någon som har dessa saker hemma och som kan testa om det funkar?

Senast ändrad:
Re: SB-800 via kabel från kameran styr SB-600 trådlöst, funkar inte - Hjälp!

JocheD skrev:
Jag har en vanlig billig (ingen Nikon iTTL för 1500) blixtkabel mellan kameran (via blixtskoadapter) kopplad till min Sb-800. 800:an är satt som master och skall kontrollera en SB-600. Kanaler och grupper är rätt men SB-600 blinkar aldrig.

Är det någon som har dessa saker hemma och som kan testa om det funkar?

Om du menar en syncsladd när du skriver vanlig kabel så tror jag det inte kommer fungera då det inte kommer ske någon kommuniktation mellan hus och blixt, å då kan den ej heller styra SB-600'n remote.

Japps, jag menar synksladd. Men varför måste det ske kommunikation med kameran för att kunna fjärrstyra? Det är helt galet isåfall. Jag kör allting manuellt ändå ju.

JocheD skrev:
Japps, jag menar synksladd. Men varför måste det ske kommunikation med kameran för att kunna fjärrstyra? Det är helt galet isåfall. Jag kör allting manuellt ändå ju.

Du skulle haft en till SB-800 i SU4-läge istf SB-600'n, då hade det fungerat, trådlöst för SB-600 involverar iTTL. Köpa en billig slavtändare till SB-600'n kan vara en variant också.

Nä, jag skall fan lämna tillbaka den där SB-600, den har bara varit elände hittills. KOmmer aldrig rekommendera en sådan, bättre o lägga in sista tusingen och köpa en extra SB-800 direkt.

JocheD skrev:
Nä, jag skall fan lämna tillbaka den där SB-600, den har bara varit elände hittills. KOmmer aldrig rekommendera en sådan, bättre o lägga in sista tusingen och köpa en extra SB-800 direkt.

Ah, det är ju också en variant :)
Själv så valde jag mellan SB-800 och SB-600, tyckte inte 800'n hade så mycket mervärde för mig och jag är fortfarande nöjd med 600'n.

NEMAS PROBLEMAS!

Det går väl bra att köra SB-600 som remote och D70:an som master sedan kör du din sb-800 i SU-4 läget. Inga krångligheter väl eller missade jag något.

JocheD skrev:
Jag kan förstå att du är förbannad, men samtidigt kan du ju inte begära att en produkt ska fungera på ett sätt den inte är avsedd för. Det är ju trots allt inte fel på blixten, utan det sätt du använder den på. Skaffar du rätt sladd, eller sätter 800:an på kameran kommer det ju att funka som det är tänkt.
Sen kan jag hålla med om att det är typiskt att leverantörerna vill att vi ska tvingas köpa ohemult dyra originaltillbehör för att systemen ska funka.

//Lasse

Jag tycker blixtsynkkontakt och SU-4 läge är ganska rimliga krav på en blixt för 2800 kronor. Det är således blixtens fel (ie tillverkaren av den) att den inte går att använda på ett sätt som man normalt av hävd och tradition kan förvänta sig.

Jag tycker det är svinigt som fan att inte ha med en blixtsynkkontakt, vem tänker ens på att kolla en sån sak? Sen vill Nikon ha 1500 spänn till om man råkar vilja ha blixten lite vid sidan om, det är helt orimliga priser och jag gör vad jag kan för att slippa köpa sladd för tusentals kronor.

Sen kan jag inte förstå varför inte SB-600 skulle kunna fjärrstyras från SB-800 även om inte det är ttl mellan SB-800 och kameran. Jag kör bägge blixtarna i manuellt läge.... Det här är ytterligare ett sätt att kräma ur det sista ur konsumenterna.

Ja, jag är sur! :-D

JocheD skrev:
Japps, jag menar synksladd. Men varför måste det ske kommunikation med kameran för att kunna fjärrstyra? Det är helt galet isåfall.
Inte det minsta! iTTL betyder ju att kameran mäter blixtljuset (TTL = Through The Lens) och berättar för blixten hur mycket ljus den ska kräma på. I fallet med fjärrstyrning av blixtar i Nikons CLS så talar även masterblixten om för alla "remotes" hur mycket de ska kräma på. Så nej, det är inte galet.

Däremot om man bara kör med manuella inställningar på blixtarna är det ointressant. Men det är en annan femma...

Det är troligen billigare att skaffa en lös blixtsko med PC-ingång att montera din SB-600 i så att du kan dra en Y-kabel mellan kamera och din SB-600 samt SB-800, än att byta ut SB-600:an mot en SB-800:a.

Det finns även slavtändare som man kan köpa som gör att en blixt löses ut när en annan blixt går av. Häftigare varianter på slavtändare stryper blixten när den känner att masterblixten slocknar. Men kör du helt manuellt utan mätning i vare sig kamerahus eller med hjälp av masterblixtens ljussensor räcker en vanlig enkel slavtändare. Sådana finns att köpa från tredjepartstillverkare.

JocheD skrev:
Är det här en sådan?
Lite osäker. Den där ser ut att ha dubbla funktioner om jag får gissa utifrån den lilla bilden och beskrivningen, dvs man kan antingen sätta den i kamerans blixtsko och med sladd i det undre PC-uttaget på sidan koppla den till blixt eller sätta en blixt i blixtskon på ovansidan och med en PC-kontakt i övre uttaget utlösa blixten. Men helt säker är jag inte så ring och kolla med Cyberphoto så får du definitivt svar.

Det finns garanterat enklare varianter om man bara behöver den "övre" halvans funktion.

johan.morck skrev:
Måste vara trög ikväll men varför vill du använda kabel om du kan köra utan. Men en billig kabel så behåller du väl heller inte någon ttl-möjlighet.

Alltihopa bottnar i att jag inte kommer köpa en meter sladd för 1500 spänn.

JocheD skrev:
Alltihopa bottnar i att jag inte kommer köpa en meter sladd för 1500 spänn.

Men eftersom du inte kan köra med SB-800 som master via icke-ttl-kabel, med tillhörande sb-600 som remote, så är det ju rätt enkelt att få en liknande setup om du vänder på det och helt skippar trådarna. Det var min tanke. SU-4 ger ju rätt bra kontroll och är enkelt att reglera (ibland är nu lite manuella inställningar att föredra). Kostar NOLL kronor.

Jag skrev ju det tidigare. Är inget pro men som jag har förstått det går ju BARA SB-600 att köra som remote till D70 som ställs som master. DÅ har du någon form av ttl-mätning som förmedlas till 600:an. Sedan sätter du SB-800 i SU-4-läget. Du ställer också med fördel in AE-knappen till FV-lock (spec meny nr 15 tror jag) och på så sätt styr du själv över förblixten (vilket jag tror skulle utlösa 800:an) Fokusera och tryck sedan AE-knappen vilket ger en förblixt (som jag tror också kommer utlösa 800:an och sedan kan du lungt göra din exponering då båda blixtarna går av. Har själv inte provat detta men eftersom 800:an i sitt SU-4 läget i princip fungerar som en slavblixt vore det är det väl knappast någon rymdfysik ;-)

Tack för din förklaring - jag har provat det. (Tror till och med det finns en tråd om det, här eller på D70).

Saker som inte funkar:

1. Jag får en blixt från kameran = fult irisblänk på modellen.
2. SB-600 hinner aldrig gå av om SB-800 är i SU-4 eftersom den triggar på förblixten. Lösningen är EV knappen (Som du påpekar)
3. Med förblixten på AV-knappen kommer:
a. SB-800 behöva blinka två gånger för varje bild.
b. Modellen tro att bilden är tagen och rör på sig (kan kanske vara bra ibland dock)
c. Gör att det blir svårt med lite snabbare bildserier som är önskvärda i modellsammanhang.

Således skulle jag antingen:
a) Ha SB-600 via kabel vars huvudblixt triggar SB-800 i SU-4 läge.
b) Ha SB-800 på kabel som master och kontrollera SB-600 wireless.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar