Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SB-800 och ytterligare en blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

jenkan

Aktiv medlem
Jag försöker koppla in ytterligare en blixt till min D70. SB-800 har utgång för vad Nikon kallar "multi-blixt" (inklusive särskrivning :p)

Manualen är dock inte så uttömmande vad det gäller det. En sida finns det där det står hur man kopplar in sladden, men det hade jag nog klarat ut ändå.

Vad jag vill är att koppla in en gammal Metz-blixt till Nikon-blixtens utgång. När jag kopplat ihop det vägrar Metzen att fyra av (inte ens provblixt).

Metzen är gammal och har inte en aning om vad TTL är, men det ska gå att köra manuellt enligt vad jag kan förstå.

Bilagor

• blixt.jpg
    blixt.jpg
    29 KB · Visningar: 522
Kontakten du försöker använda på bilden är ingen utgång, utan en ingång.

För att koppla samman fler blixtar måste man använda kontakten ovanför. Har inte läst på, men jag tror bara att det funkar nikonblixtar emellan.

Det ska vara rätt kontakt, i alla fall enligt manualen. Dessutom är det en honkontakt och Metz-blixten har hane. Kontakten ovanför är för att ansluta en TTL-kompatibel blixt.

Att det bara funkar med Nikon-blixtar verkar dock tyvärr som om det skulle kunna stämma.

Bilagor

• dsc_0013.jpg
    dsc_0013.jpg
    7.9 KB · Visningar: 449
Du har helt rätt. Anslutningen har dubbel funktion, jag testade precis mellan en SB-800 och en SB-26 och det funkar enligt instruktionen i din manual.

Har du testat:

1) Att försäkra dig om att SB-800:an står i läge M eller A?

2) Att använda Metzen som master?

Tackar för att du engagerar dig, Göran.

Som svar på frågorna:

1) Ja. De och alla andra möjliga kombinationer.

2) Nej, Mezten har ingen utgång, bara in.

Kanske ska berätta att det är en 45 CT-1. En inte helt purfärsk stavblixt.

Jag börjar tro att det Mezten som är för gammal för att kopplas in. (Jag har iofs kört den på motsvarande utgång på en Konica/Minolta A2, dock inte som andrablixt.)

Gör så här!

Jag råkade ut för samma problem och efter en del labbande kom jag fram till följande:

Uttaget på blixten klarar bara av att synka blixtar med låg spänning på PC-kabeln. En gammal stavblixt ligger på flera hundra volt vilket SB800 inte klarar av.

Jag löste det hela genom att koppla ett litet elektromekaniskt relä mellan de bägge blixtarna som isolerar dem elektriskt från varandra. SB800 behöver på så sätt endast utsättas för den lilla mängd ström som behövs för att driva reläet, medan den andra blixten fortfarande kör med högspänning. Detta är i mångt och mycket samma sak som säljs dyrt under namnet SafeSync. Reläet kostade 30 kronor och et 9 volt batteri 10 kronor.

Dessvärre visade det sig att problemet var lite större. Efter att ha tagit en bild låser sig SB-800 totalt och släpper inte upp reläet. Förmodligen fortsätter SB800 att sluta kontakten så länge det går ström genom kabeln. Detta åtgärdades enkelt genom att koppla det dubbelswitchade reläet så att det bara sluter kontakten på utgången under 1/10 sekund. Jag kopplade helt enkelt in reläet så att det bröst sig själv, och en liten kondensator för att skapa lite födröjning.

Tidsåtgång: 15 minuter
Pris: Max 50 kronor + en gammal PC förlägningskabel.

Enda nackdelen är att den mekaniska fördröjningen gör att snabbaste synktiden ökar från 1/200 till c.a 1/125 sekund.

Om jag får tid/orkar så kan jag posta ett ritningsschem på det hela.

/Olle F

Trådlöst

En variant på detta är ju att använda en Mecalux 11. Den sätter man i blixtskon och den avfyrar blixten (Metz i ditt fall) av blixtljuset från huvudblixten.
Jag har inte lyckats lura den än (med min D70) men misstänker att det kan bli svårt i commander-mode.
Hur som helst är det en trevlig och billig lösning och man slipper sladdar, reläer med batterier etc.

Har med framgång använt den med min Metz 45 CT-5 från 1982.

/AnWi

Re: Trådlöst

En variant på detta är ju att använda en Mecalux 11. Den sätter man i blixtskon och den avfyrar blixten (Metz i ditt fall) av blixtljuset från huvudblixten.

Om jag förstått saken rätt så är MecaLux inget annat än en vanlig slavtändare?

Jag har testat lite olika slavtändare, men problemet är att de i regel är lite för känsliga och reagerar redan på någon av förblixtarna. Med viss framgång har jag lyckats tejpa för delar av slavtändaren och gjort den något mindre känslig, men så fort jag ändrar något i uppställningen så måste jag justera på nytt igen.

Jag har även köpt och testat en DigiSlave som är en slavtändare som filterar bort förblixten, gjord sepciel för digitalkameror. Den fungerar utmärkt om man bara har en förblixt, men fungerar inte alls i t.ex. commander-läge. Jag har haft stora framgångar med den för att ansluta studioblixtar til en liten kompaktkamera utan vare sig synkuttag eller blixtsko, men tillsammans med min D70 och fjärrstyrda blixtar så fungerar det inte.

Btw, urtaget på SB-800 verkar bara fungera så länge blixten sitter på kameran. Lite dumt tycker jag.

Nackdelarna med Digislave är dessutom att den var ganska dyr (tusenlapp) och att den var beroende av batteri som den hela tiden sög ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar