Annons

SB-600 eller SB-800

Produkter
(logga in för att koppla)

goranchristian

Ny medlem
Hej hej allihopa.

har precis ställts lite inför ett sista sekunds-val.
Ska köpa min första blixt och har nu chansen att köpa antingen en SB-600 för 1500kr eller en SB-800 blixt för 2500kr?


Är på jakt efter en blixt som ska hänga med länge och som jag kan utvecklas mycket med. Går ju att läsa forum/recensioner osv. Men någon med erfarenhet kanske såhär på rak arm kan säga om det är värt att lägga ut den extra tusenlappen på SB-800an?

Tack på förhand för hjälpen.

Mvh Christian
 
Hej hej allihopa.

har precis ställts lite inför ett sista sekunds-val.
Ska köpa min första blixt och har nu chansen att köpa antingen en SB-600 för 1500kr eller en SB-800 blixt för 2500kr?


Är på jakt efter en blixt som ska hänga med länge och som jag kan utvecklas mycket med. Går ju att läsa forum/recensioner osv. Men någon med erfarenhet kanske såhär på rak arm kan säga om det är värt att lägga ut den extra tusenlappen på SB-800an?

Tack på förhand för hjälpen.

Mvh Christian
Ja, det är värt det. Tillbehören till 800:an som inte följer med 600:an är värda en del och är användbara när ditt blixtfotande utvecklas. Och den större styrkan är bra att ha.

Så jag tycker definitivt SB-800. Har själv haft SB-600, som i sig är en bra blixt, och nu SB-900, som i mycket är jämförbar m 800. Dessutom är 2 500 ett mycket bra pris för en av marknadens bästa blixtar.
 
Hej,

Normalt så är jag emot när folk alltid ska svara att man ska köpa det dyrare. Men i detta fall håller jag med Leo om att tillbehören som du annars måste köpa löst är värda en del.

Men min fråga är, du har alltså hittat en SB800?? För den har ju utgått. Så nu finns bara SB600 och SB900 och det är ju en rätt saftig prisskillnad mellan dom.

Så har du hittat en SB800 köp, snart kommer de vara omöjliga att få tag på. Om du inte hittar begagnat.
 
Jag använder aldrig tillbehören till SB-800:an. De färgade filtren ligger oöppnade i sin plastförpackning i min väska och den medföjlande bouncern har ramlat ner bakom bokhyllan. Jag saknar den INTE.

Plastfoten har jag dock använt några gånger men skulle lika gärna ha ställt blixten mot något annat föremål när jag använder den "remote". Så frågar du mig så skulle jag lägga pengarna på 600:an och lägga mellanskillnaden på någon trevlig fotoutflykt istället.

Varför använder jag då inte tillbehören? När jag införskaffade min nuvarande kamera så försvann mycket av behovet av blixt överhuvud taget. Isoegenskaperna gör att jag tom lagt ur blixten ur väskan och tar bara med den när jag vet att den verkligen kommer att behövas. De färgade filtren är mumma när man behöver blanda blixtljus med ett befintligt men då jag ytterst sällan gör det så......

Bouncern då? Gillar inte alls ljuset den presterar. Föredrar att slå blixten i taket och fälla upp den lilla plastfliken som finns monterat på blixthuvudet för att skicka lite ljus framåt. Jag tycker det blir FÖR mjukt och trist ljus med bouncern. Utomhus så gör dessutom bouncern absolut inget förutom att den drar effekt. En skräpprodukt som folk slänger pengar på. Faktum är att jag var på jakt efter en sådan för en massa år sedan till min dåvarande Sunpak blixt. Fanns ingen bouncer utan det som fanns var en vinklad plastbit av samma färg som bouncern. Denna plastbit gjorde samma sak som den inbyggda plastbiten gör på SB-800. Jag föredrar alltså alla gånger ljuset som denna lilla plastbit ger mig före den mer tradiotinella bouncern

Så med en liten reservation så skulle jag alla gånger tagit 600:an. Skillnaden i effekt är rätt liten i praktiken. Dock minns jag inte om plastskivan/biten finns på 600:an och jag kommer inte heller ihåg om 600:ans blixthuvud är både vinklingsbart uppåt och roterbart åt sidorna. Bägge dessa funktioner är helt avgörande för mig..... 800:an har även några fler finesser och funktioner som jag heller aldrig använt. AA läget, FE etc.... Jag kör min SB-800 på i-TTL till 110% och är riktigt nöjd med vad den presterar
 
tackar

Tack så mycket för de svaren.

Tyvärr ledde min bristande kunskap till ett sent beslut om blixtval, detta resulterade i att SB-800an gled mig ur händerna.
Fast 1500 för en ouppackad 600a är inte så pjåkigt heller så ja e nöjd.

Men tack igen för hjälpen.

Mvh Christian
 
Det är ett jättebra pris. Ny i butik kostar den drygt 2600:-. Så nu har du pengar över om du känner att du behöver nåt tillbehör.
 
Så med en liten reservation så skulle jag alla gånger tagit 600:an. Skillnaden i effekt är rätt liten i praktiken. Dock minns jag inte om plastskivan/biten finns på 600:an och jag kommer inte heller ihåg om 600:ans blixthuvud är både vinklingsbart uppåt och roterbart åt sidorna. Bägge dessa funktioner är helt avgörande för mig..... 800:an har även några fler finesser och funktioner som jag heller aldrig använt. AA läget, FE etc.... Jag kör min SB-800 på i-TTL till 110% och är riktigt nöjd med vad den presterar
Nja, nu blev ju det en 600:a för TS, så jag ska väl inte argumentera vidare, den är ett mycket bra blixt för 1500. Huvudet är vad jag minns vinklingsbart på samma sätt utom det lilla snäppet neråt-framåt. Och 600 har ingen inbyggd reflektorplastbit, men just det löste jag alltid med ett visitkort, funkade bra. Hade jag inget på mig bad jag om någon annans.. ;-)
 
Min SB600 har i alla fall den inbyggda nerfällbara plastbiten? Alltså den som sprider ljuset lite extra?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.