Är nybliven Nikon-ägare sedan några månader, och köpte själv nyss en SB-400 när jag letade efter en liten blixt som är smidig att ta med (har även en SB-700, men inget man alltid vill släpa på).
Har själv inte hittat något bättre alternativ när jag dammsög marknaden på alternativ (ville ha Nikon original, och personligen inte villig att chansa på kopior eller 3:e partsprodukter),
Nu är jag bara ren amatör, men den laddar snabbt, går att vinkla upp i taket (både 90 och 45 grader), och tar vanliga AA (inte AAA - som jag ogillar då det blir så ostandard emot min SB-700 och andra blixtrar). Den är inte extremt kraftig, men gör sitt jobb för det jag testat den till.
Största nackdelen är att den inte går att vinkla uppåt i porträttläge på kameran, men för mig så vann den över SB-500 pga storlek. En annan nackdel är att SB400 inte heller fungerar som slavblixt, vilket jag tycker är väldigt synd.
Hade de gått att vinkla i porträttläge, och haft slavblixtfunktion så hade den varit så grymt perfekt som en miniblixt kan bli (hoppas att Nikon någon gång gör en SB-400 mk2). Nu får jag leva lite med kompromisserna, men föredrar den trots allt emot tex SB500 pga det smidigare formatet.
En fördel med SB500 är att den har konstantbelysning via LED-lampa om man videofilmar (jag tar bara foton). Dock så har jag inte testat den funktionen så vet inte hur bra den är, men kan ju vara en fördel. Den kan också vinklas uppåt i porträttläge och fungera som slavblixt.