Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sb 28 vs Sb 800

Produkter
(logga in för att koppla)
Bara en snabb fråga. Köpte just ännu en sb 28 för att ersätta min Sb 800, så jag sparar 2000. Även fast jag gillar min Sb 800 så känner jag att den kostar lite väl mycket för hur mycket jag använder den.

Hursomhelst, kan någon bara rada faktan - vad är skillnaderna egentligen?

Sb 800 är aningen kraftfullare antar jag, dock inte så mycket (?). Och TTL verkar inte funka med min D50 med Sb 28an, inget jag saknar dock, kör nästan bara manuellt och med radioutlösare. Några andra skillnader?
 
Bara en snabb fråga. Köpte just ännu en sb 28 för att ersätta min Sb 800, så jag sparar 2000. Även fast jag gillar min Sb 800 så känner jag att den kostar lite väl mycket för hur mycket jag använder den.

Hursomhelst, kan någon bara rada faktan - vad är skillnaderna egentligen?

Sb 800 är aningen kraftfullare antar jag, dock inte så mycket (?). Och TTL verkar inte funka med min D50 med Sb 28an, inget jag saknar dock, kör nästan bara manuellt och med radioutlösare. Några andra skillnader?

Det skiljer nog bara på dom grejorna som du inte behöver använda. Om du kör bara manuellt så kanske du kunde hittat ännu billigare alternativ. Sigmas blixtar är kända för att funka fint i manuelläge.
Reglerområdet är kanske lite bättre på SB800 än SB28 men det går ju att flytta blixten en bit lika lätt som att skruva och ratta.

Jag använde ofta Nikon's kamerablixtar ihop med paraply ute, innan jag skaffade en UPS till mina studioblixtar. Nu är det beautydish som gäller.
 
Bara en snabb fråga. Köpte just ännu en sb 28 för att ersätta min Sb 800, så jag sparar 2000. Även fast jag gillar min Sb 800 så känner jag att den kostar lite väl mycket för hur mycket jag använder den.

Hursomhelst, kan någon bara rada faktan - vad är skillnaderna egentligen?

Sb 800 är aningen kraftfullare antar jag, dock inte så mycket (?). Och TTL verkar inte funka med min D50 med Sb 28an, inget jag saknar dock, kör nästan bara manuellt och med radioutlösare. Några andra skillnader?

Inte direkt tror jag, kolla här:
http://mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonf4/flash/SB28/index.htm
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.