Annons

SB-25 blixt till Nikon D50

Produkter
(logga in för att koppla)

xenon666

Aktiv medlem
Hej, har testat en Nikon SB-25 blixt till min Nikon D50, och vad jag har förstått så går den att använda fast man måste ställa den manuellt, ställer man då bara in blixten efter samma inställningar som kameran, bländare, iso osv?? på denna sitter det en diffusor på, vet ej om den är hemmagjord, men bilderna blir grymt mörka med den på och använder den jag utan diffusor blir blixtljuset alldeles för kraftfullt, inte ska väl en riktig diffusor dra ner effekten så jättemycket eller?

Hej, har testat en Nikon SB-25 blixt till min Nikon D50, och vad jag har förstått så går den att använda fast man måste ställa den manuellt, ställer man då bara in blixten efter samma inställningar som kameran, bländare, iso osv?? på denna sitter det en diffusor på, vet ej om den är hemmagjord, men bilderna blir grymt mörka med den på och använder den jag utan diffusor blir blixtljuset alldeles för kraftfullt, inte ska väl en riktig diffusor dra ner effekten så jättemycket eller?

Ta bort diffusorn och ställ in blixten på A istället för M. Sedan ställer du in samma ISO på blixten som på kameran och även samma bländarvärde. Vill du sedan öka eller minsta blixtexponeringen så kan du enkelt styra det genom att blända upp/ner på kameran.

M

Tack så mycket för ditt svar, detta ska jag testa, men är det så att diffusorn drar ner väldigt mycket på effekten från blixten eller ska det inte vara någon större skillnad?

Tack så mycket för ditt svar, detta ska jag testa, men är det så att diffusorn drar ner väldigt mycket på effekten från blixten eller ska det inte vara någon större skillnad?

Joo det tar allt en del. Automatiken i blixten kommer att kompensera för det så mycket den kan men till en viss gräns då. Det kommer i sin tur att innebära att blixten slår med större styrka och kommer att kräva längre laddtid och dessutom suga ur batterierna snabbare. Prova lite med och utan så får du se skillnaden. Tumregeln är väl att diffusorn inte ger något större resultat om du inte kan studsa ljuset i väggar eller tak.

M

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto