Annons

Satsa på heltid? ev. ersättning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan81

Medlem
Hej Alla!

Jag har letat i forumet men inte hittat svar på följande, ser fram emot Era svar.

Jag startade en enskild firma i April-07 efter att ha tagit lite bilder till ett par kompisar som gift sig. Är inte utbildad utan bara självlärd, vilket jag vet många hyser agg till men så blev det.
Mina bilder har blivit omtyckta och jobben började trilla in självmant. Under år 2007 hade jag ca 25 betaljobb och en omsättning på ca 90000 Kr.
Nu till problemet. Jag jobbar i vårt familjeföretag (tilsammans med mina föräldrar) med 9 anställda men har mer intresse för fotograferingen sedan starten utav enskilda firman. Jag jobbar redan mer än full tid i familjeföretaget + fotograferingen. Jag har undersökt lite och tror att det skulle finnas plats för mig som fotograf i kommunen. Problemet är att jag inte kan ta på mig fler fotojobb för att jag då inte hinner med mitt vanliga jobb. Och jobba deltid i familjeföretaget känns uteslutet.
Lite utav jobben kan Ni se på min hemsida www.studiojohanejehag.se
Frågorna är följande:

1. Eftersom jag idag bara omsatt 90 000 Kr på 8 månader så är det för lite att leva på. Kan man få ersättning ifrån något håll för att man är delvis "arbetslös" eller man får skylla sig själv för att man inte hittar jobb?

2. När jag räknade på det så med de kostnaderna jag har för studio, slitage utrustning, förbrukningsmateriel, en normal lön. Så skulle jag behöva omsätta 70-80´ Kr per månad. Är det mycket eller lite eller vad tror Ni som jobbar som fotografer? (Jag förstår ju att de som printar själva, har stor studio etc måste omsätta mer).

Ser fram emot Era tips och ideér då jag verkligen skulle vilja satsa på detta.

Tack för att Ni tog Er tid att besvara mina frågor.

/ Studio
Johan Ejehag


www.studiojohanejehag.se
[email protected]
 
Att driva eget företag...

vet du mer om än jag. Likaså har jag ingen aning om hur mycket man måste dra in för att klara sig.

Mitt bidrag är att du självklart skall satsa på det som du verkligen vill. Vad brinner du för i själ och hjärta?

Det är väldigt svårt att prestera sitt bästa på två jobb och vilket vill du prioritera?

Själklart blir valet kanske olika beroende på om man har barn att försörja o.s.v.

Vad är det värsta som kan hända? Finns det något som heter misslyckas? Allting man gör har konsekvenser och ingenting har enbart goda konsekvenser. Gör ett val helt enkelt.

/J
 
Tack Jenny!

Kul att du stödjer mig. Jag brinner för fotograferingen men känner givetvis att jag måste ha en ekonomisk trygghet annars är det mycket som skulle krascha.

Vad händer om jag säger upp mig kör 110% på fotograferingen men får inte ihopa så att jag kan ta ut någon lön vilket kanske kan vara svårt det första 6 månaderna.

Hoppas kunna få svar utav någon som varit i en liknande sits eller som idag är fotograf på heltid.

/Studio
Johan Ejehag
 
Klart att du ska satsa om det är det du vill göra! Du verkar ta bra bilder så det kommer säkert att gå bra!

Problemet är ju alltid försörjning i början.... Det är i princip omöjligt att få a-kassa när man samtidigt aktivt driver egen firma. Och vad jag vet är det otroligt svårt, för att inte säga omöjligt, att få någon form av starta-eget-bidrag. Dessa finns i praktiken inte längre.

Så det är nog egna sparpengar som är ett alternativ...

Kanske kan du hitta ett extrajobb vid sidan av i början, där du tex kan jobba timmar och anpassa efter hur många fotojobb du har? Eller ta en diskussion kring hur mycket du kan jobba i familjeföretaget - du kanske kan omvärdera din åsikt om att du bara kan jobba heltid där?

Sen är det bara och sätta sig ned och se över vilka utgifter man har som är måsten, och vilka man kan ta bort - under en period i alla fall. Du får helt enkelt leva snålt :)

I slutändan är det bara du som kan avgöra hur du vill göra, och vad du är beredda att "offra" för att leva ditt liv som du vill. Jag önskar dig all lycka till!

/AK
 
ps. Spontant känns din uträkning om omsättning realistisk. Men det är ju svårt att säga utan att se din kostnadsbudget. Men har du bara räknat med alla dina utgifter, inkl skatter (moms och egenavgifter) så är det nog ok. Det svåraste brukar ju annars vara att ta ordentligt betalt för det man gör :)

"vaa, fotar du inte gratis för att det är kul?? det kostar väl inget nu när det är digitalt?? jag får väl bilderna på en cd så kan jag ta fram kopiorna billigt själv???" :)


/AK
 
Hej Anna-Karin!

Låter som om jag ska satsa och försöka hitta något att komplettera min fotografering med tills vidare.

Kul citat med att jobba gratis :).
Tyvärr finns det många som förstör prisbilden och kan tänka mig att de lite större firmorna även tycker att jag är en utav dem eftersom jag inte har samma omkostnader som dem.
Men det finns också olika typer utav kunder så det behöver ju inte betyda att man stöter sig eller konkurrerar med varandra.

Skall även läsa en högskolekurs med digital bildhantering som gör att jag kan få lite mer kunskap om tryck, retusch etc. Annars har jag sammarbete med en duktig grafiker också.

/Johan
 
Överhuvudtaget så tror jag inte att ett nytt företag skall räkna med att gå i vinst det första året i alla fall. Du bör nog ha liten försäkring till bortfall av inkomst, dvs ha något sparat som du kan ta av de månader det blir lite lön.
 
Varför är deltid i familjeföretaget under uppstarten av ditt egna uteslutet?

Jag tror fö inte ett år räcker långt för säkerhet att bygga upp ett företag i den branschen i de flesta fall. Uppåt tre år kan det nog få ta att stabilisera i en bransch där kunder kommer och går och där en hel del konkurrens på orättvisa villkor förekommer. Då kanske en deltid att minska vid sidan av är det ultimata?

EDIT: Bloggade förresten lite om mina tankar i ämnet här för en tid sedan.
 
Senast ändrad:
Hej Lotta!

Varför jag inte vill jobba deltid i familjeföretaget är för att jag tror att det är svårt att hitta någon på deltid som kan ersätta mina övriga sysslor. Jag sköter idag många arbetsområden och har svårt att se hur det skulle delas upp. Tycker inte om att inte kunna göra färdigt utan lämna över till någn annan. Hade det varit samma bransch så tror jag det hade avrit lättare men visst prata igenom det är väl aldrig fel. Tittade även på din blogg om detta och måste säga att den verkligen är bra. Ska fördjupa mig i dina tankar ideér där.

Är det levebröd fullt ut som frilansfotograf?

MVH

Johan
 
Kan du inte jobbat kvar på heltid i familjeföretaget ett halvår eller år till och försöka spara ihop ett startkapital. Jobba och slit så du har pengar så du klarar dig ett halvår sen utan nån större inkomst. Då har du sen 6 månader på dig att få igång dit företag och gör sen en utvärdering efter 6 månader hur det gått och se om du kan leva på det.
 
Förr fanns det ett starta eget bidrag som jag tror att man kune få under de första 6 månaderna. Kolla upp om det fortfarande finns sådant.

MVH Pamela
 
Starta eget bidraget var/är ju för folk som är arbetslösa, inte de som vill förverkliga sina drömmar när de redan har en anställning.

Finns det inte andra arbetsuppgifter i familjeföretaget som du kan sköta på mindre tid än heltid så att ngn annan kan ta över det du gör nu?
 
Tack för alla Era svar.

Sammanfattningsvis så kan man säga att jag ska försöka kompromissa med företaget och gå ner i tid samtidigt som mina fotojobb ökar.

Alternativt jobba ihopa ett eget startkapital.

Jag ska prova med dessa tips!


Tack för Era tips och råd!

/ Studio
Johan Ejehag
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.