Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sanyo xacti-serien?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kvarnvik

Aktiv medlem
Hej
Jag har en K100d som jag är mycket nöjd med, men som inte alltid kommer med pga storleken. Jag har nu fått loss lite pengar efter att ha sålt av min gamla a2:a. Då tänkte jag köpa mig en hyfsad kompakt att ha med på typ barnkalas och liknande familje och kompisträffar. Då klämmer maken ur sig att "vore det inte bättre att skaffa en filmkamera istället" och jag blev lite osäker. Jag är osäker på hur mycket jag/vi faktiskt skulle använda en dv-kamera el. likn.

Men ibland är det ju kul med en filmsnutt, så jag började kolla runt efter en kamera med bra filmfunktion och råkade då stöta på sanyos xacti serie som verkar vara en slags hybridkamera. Ser ut som en videokamera men kan ta stillbilder. Tittade på testbilder från en XACTI Digital Movie VPC-C6 EX och de såg riktigt hyfsade ut. http://www.steves-digicams.com/2006_reviews/c6_samples.html

Frågan är hur filmfunktionen är (kunde inte få exempelfilmen att funka) Jag kan ju inget om upplösning i videokameror, det verkar vara samma upplösning och bilder/sek i filmfunktionen på c6 som i vanliga digitalkameror. I den andra xacti modellen jag har tittat på: http://www.pixmania.com/se/se/553125/art/sanyo/videokamera-xacti-digital.html fattar jag inte riktigt hur det är ställt med upplösning och bild/sek.

Finns det någon som kan tipsa mig om dessa kameror eller andra kompaktkameror med bra filmfunktion så är jag tacksam. Jag är alltså ute efter en point and shoot kamera med bra filmmöjligheter. Kan tillägga att jag är lite svag för prylar som inte alla andra har och tycker att xacti- serien är ganska läcker, men jag vill ju ha något som går att använda också.

Var det någon som orkade läsa allt? Hoppas på svar i så fall...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.