Annons

Sandisk Ultra 2 - 256 MB eller 1GB???

Produkter
(logga in för att koppla)

StarGate

Aktiv medlem
Äntligen har jag bestämt mig (mer eller mindre). Nu blir det en Canon Powershot A95, eftersom det tar för lång tid att spara ihop till en Canon 20D och många bilder under penga-insamlingstiden då blir otagna. Surt, men sant...

Oklar dock om det räcker med 256 MB Sandisk Ultra 2 eller om man ska satsa på 1 GB direkt. Har förstått att A95:an fixar både RAW och jpg, men hur räknar jag ut hur många bilder som får plats på kortet om jag kör med de olika lägen som erbjuds?

Bildstorlek
(L) 2592 x 1944, (M1) 2048 x 1536, (M2) 1600 x 1200, (S) 640 x 480

Kompression
Superfin, Fin, Normal

Ett 256Mb-minne torde rymma sisådär 120 bilder. Är du på en veckas semester så kan det lätt plåtas upp utan problem.

512Mb är också alternativ.

Minnen blir bara billigare, så tror du att du klarar dig med 256 ett tag så kan du börja där. Är du inte svag för att byta kort när ett är fullt så kan du vid behov sedan köpa ett till (256/512 whatever) och då sparat pengar.

Är man på semester kan man ofta bränna av bilder till en CD-skivor (ca 150kr) i fotobutiker. Det gör att du kan klara av en semester ifall minnet är för litet.

Men som svar på din fråga: Satsa stort och snabbt. Det håller bättre i längden.

Själv har min kompaktkamera 256Mb och ett "reservminneskort" på 64Mb, och min systemkamera 1Gb/512Mb. För systemkameran gjorde jag generalfelet att nöja mig med 512 från början och sedan vara tvungen att köpa ett 1Gb. Å andra sidan så tog 10 dagar på Kanarieöarna upp totalt 1.7Gb, så totala mängden minne börjar bli snålt...

Ännu viktigare än jättestort minne anser jag är ett extrabatteri. Då har man alltid ett fulladdat i beredskap och behöver inte "ladda sönder" det stackars batteriet man har.

// Kjell

Ett sätt att se det kan vara och titta på lägsta pris per Mb. Det verkar vara de nya 4Gb:s(!) som just för dagen är det billigaste; 2 och 1 Gb därefter. Om det känns tungt så är 512:eek:rna inte långt efter.../LB

Tack för alla svar som så snabbt rasslat in. Länken till jämförelsen var kanon. Nej, utrymme får man nog inte för mycket av...
Anledningen till att jag inte nämnde 512 MB var att jag hittat skapliga priser på just de andra korten.
En tanke var, som ni också var inne på, att kunna fara iväg på semester utan laptop (som jag ändå inte äger). Bra tips att bränna i fotoaffärerna.

Ju fler mindre kort desto mer sprider man ut risken om något kort går sönder. Om ett enda kort på 4GB kraschar försvinner en hel del bilder.

Själv kör jag med SD-kort på 512MB-1GB och en adapter till min EOS300D. Detta för att kunna använda kortet till andra saker, typ MP3 spelare när jag inte fotograferar. Sedan har jag en känsla av att CF-standarden är på väg ut?

Bilagor

• card.jpg
    card.jpg
    38.9 KB · Visningar: 445
4Gb är kanske lite stort för praktiskt bruk. Men jag tycker det är en kul utveckling – att de största är billigast per enhet.

Annars är det precis så som det påpekas förargligt om det enda (och största) kortet fyllt med bilder skulle gå sönder. Det är en bra idé och sprida riskerna. (Som ett antal filmrullar – liksom.)

Sedan kanske de finns begränsningar i kameran att ta hänsyn till. /LB

StarGate skrev:
Äntligen har jag bestämt mig (mer eller mindre). Nu blir det en Canon Powershot A95, eftersom det tar för lång tid att spara ihop till en Canon 20D

Köp begagnat, det finns 10D för 7 till 8 tusen spänn med garanti kvar. Föredrar själv kort med minst 1Gb
Ilkka

Lasse B skrev:
Annars är det precis så som det påpekas förargligt om det enda (och största) kortet fyllt med bilder skulle gå sönder. Det är en bra idé och sprida riskerna. (Som ett antal filmrullar – liksom.)
Annars kan man vända och vrida hur man vill på det där; det är ju inte heller så vettigt att ha flera cf-kort på resan som man kan slarva bort eller tappa, eller förstöra på annat sätt. De är ju ganska små.
Jag har aldrig råkat ut för att ett kort pajat.

Calle S skrev:
Annars kan man vända och vrida hur man vill på det där; det är ju inte heller så vettigt att ha flera cf-kort på resan som man kan slarva bort eller tappa...
Du kan ha helt rätt, man kanske ska tänka om!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar