Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sandisk Extreme III vs Extreme IV

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Är det någon skillnad praktiskt sett i prestanda mellan dessa kort om man använder dem till en 5DmkII?

Är Sandisk Extream IV värd dubbla priset?

MVH Christian

Är det någon skillnad praktiskt sett i prestanda mellan dessa kort om man använder dem till en 5DmkII? Är Sandisk Extream IV värd dubbla priset? MVH Christian

Oja, det är skillnad. Men med tanke på att just den kameramodellen tar färre än 4 bilder/sek så märks det knappt i praktiken vid själva fotograferingen. Så småningom ska du ju över med bilderna från kortet till datorn också. Bara du kan avgöra om det är värt merkostnaden med IV, eller varför inte Ducati...?

Är det någon skillnad praktiskt sett i prestanda mellan dessa kort om man använder dem till en 5DmkII?
Skillnaden märkss bara när/om du fyller kamerans buffert. Hur snabbt kortet då kan hantera bildfilerna visar Galbraiths tester: med Ducati kanske det tar 6 sekunder att tömma bufferten men med Extreme 3 närmare 9.

Du får in en råbild extra innan bufferten är full med Extreme IV korten, det vill säga 14 istället för 13 bilder. Hur viktigt det är för dig kan bara du själv svara på, själv använder jag Extreme III kort i väntan på att IV korten skall komma ned i pris.

Är kanske lite personligt hur man själv upplever det med "snabbt" men jag märker iaf stor skillnad dessutom spelar det ju lite roll vilken kamera man har eller om man överför via t.ex dator eller minneskortsläsare.

Extreme 4 är dubbelt så snabbt som 3an.. fotar man med RAW är det en hel del snabbare men i jpeg är det inte speciell stor skillnad tycker jag.
Överföring till dator via minneskortsläsare är ungefär dubbelt så snabbt som via en 40D.

Jag tycker inte att de är nåt att fundera på ang priserna.. De kostar ungefär samma. Extreme 4 4gb för drygt 600kr. Men det är ju valfritt vilket man väljer :) Jag gillar snabba kort oavsett om det skulle bli någon skillnad :) är ju bra att ha inför framtiden också.

Priset just nu för ett 16GB IV är det dubbla mot ett III. Om den skillnaden är motiverad eller inte är upp till var och en. Hastigheten vid praktisk fotografering i RAW-format med en 5D II som det gällde i den här tråden är däremot omärklig.

Vid intankning till datorn är det ju trevligt med snabbare kort, men det är kanske en annan fråga.

Någon dubbel hastighet med IV jämfört med III är det inte hur man än räknar.

Jag nöjer mig nog då med ett Extream III 8gb, denna fråga hör kanske inte hemma i detta forumet med då slipper jag starta en ny tråd bara för den.

Hur många raw bilder får jag plats i ett 8gb kort med en 5DMKII?

MVH Christian

Jag nöjer mig nog då med ett Extream III 8gb, denna fråga hör kanske inte hemma i detta forumet med då slipper jag starta en ny tråd bara för den.

Hur många raw bilder får jag plats i ett 8gb kort med en 5DMKII?

MVH Christian

Kameran tror att det kommer få plats 294 bilder. Sedan kan det ju skilja en del i utfallet, men däromkring.

Kameran tror att det kommer få plats 294 bilder. Sedan kan det ju skilja en del i utfallet, men däromkring.

Tack då vet jag, Vad tror ni om detta kortet?

Transcend CompactFlash 8GB, 20MB/s (133x hastighet) UDMA Typ I
Är det billig skit eller, tror ni man vågar satsa på det. Enligt cyberphoto verkar ju de ganksa okay.

mvh Christian

Enligt tester är det ett riktigt långsamt kort. Sandisk Extreme 3 är dubbelt så snabbt. Om du ofta kommer i situationer där kamerans buffert fylls kanske det är värt att satsa på ett snabbare kort.

Okay då ska jag inte ha dem.

Tack så mycket för alla svar!

Då blir det till slut 2 st 8gb Extream III.

MVH Christian

Tack då vet jag, Vad tror ni om detta kortet?

Transcend CompactFlash 8GB, 20MB/s (133x hastighet) UDMA Typ I
Är det billig skit eller, tror ni man vågar satsa på det. Enligt cyberphoto verkar ju de ganksa okay.

mvh Christian

Jag har 2 sådana kort till min 1DMKIIN och 5DKMII. Jag har också andra snabbare kort som är mindre. Har aldrig märkt någon praktisk skillnad.
Går t.ex utmärkt att filma med 5DMKII.

Hej !

Har ett Transcend Compact Flash 8 GB Ultraspeed 133x with MLC Flash inside. TS8GCF133.

Använder detta till Canon EOS 50D.

Är detta kort bra eller skall man skaffa sig något annat.

Kan ju använda detta kort som backupp.

Testade precis med RAW på en 50D.
Fyllde bufferten och tog tiden innan hela bufferten kunde utnyttkas igen.
Notering: Man kan ju fotografera efter nån sekund igen, men inte i samma hastighet.

En Sandisk Ultra II tog 21 s medan en den gamla varianten av Extreme III tog 18 s.

Enligt Rob Galbraith tester är det 8.6 MB/s mot 15,4 MB/s.

Ska köpa den nyare varianten av Extreme III som klarar 23 MB/s i RAW formatet.

Bryr mig inte om hastighetsöverföringen till datorn. Däremot är det jobbigt att fotografera med 6 bilder/s i RAW format och behöva vänta ett par sek innan jag kan börja med samma hastighet igen.
Dock kan man ju ändra upplösningen i RAW formatet... kom jag på nu ;)

/Stefan.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto