Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Samyang 8mm hjälp
- Trådstartare Lusnos
- Start datum
j2^
Aktiv medlem
Köpte ett Samyang 8mm objektiv till min Pentax K-R
Är fokusringen trasig för det händer ingenting eller är det några inställningar jag missat?
Hjälp uppskattas!
Samyang är helmanuell, och på ett 8mm objektiv så är fokusringen (nästan) ett onödigt tillbehör beroende på gluggens skärpedjup.
Vad, exakt, är ditt problem med den?
Lusnos
Avslutat medlemskap
..
Det kanske är jag som snurrar till det nu, har dock för mig att jag såg på youtube att en kille zoomade med denna Samyang. (alltså, riktigt fisköga till grov vidvinkel)
Kanske behöver lite sömn trots allt.
Vad gör fokuseringsringen där överhuvudtaget isåfall? det händer ju ingenting när man vrider på den dvs..
Det kanske är jag som snurrar till det nu, har dock för mig att jag såg på youtube att en kille zoomade med denna Samyang. (alltså, riktigt fisköga till grov vidvinkel)
Vad gör fokuseringsringen där överhuvudtaget isåfall? det händer ju ingenting när man vrider på den dvs..
j2^
Aktiv medlem
Nix. Glöm det. Det är en fast glugg. Den kan inte "zooma".
Fokusringen fokuserar. Men det syns ingen större skillnad, men det är ju som det är med ultravidvinklar/fiskögon.
Lusnos
Avslutat medlemskap
Tack, som sagt.. huvudet hänger inte med efter en hård dag.
Tycker bara jag ser stor skillnad på bilder tagna med detta objektiv, vissa är kraftigt vridna i kanterna medan vissa nästan är normala (ja, typ) ..
Ursäkta att man låter som en total nybörjare men är ny i fisheye och vidvinkel avdelningen =)
Edit: Kanske var "Peleng" killen på youtube hade..
Tycker bara jag ser stor skillnad på bilder tagna med detta objektiv, vissa är kraftigt vridna i kanterna medan vissa nästan är normala (ja, typ) ..
Ursäkta att man låter som en total nybörjare men är ny i fisheye och vidvinkel avdelningen =)
Ogg
Aktiv medlem
Tack, som sagt.. huvudet hänger inte med efter en hård dag.
Tja.
Har ett Samyang 8mm fisheye som jag är riktigt nöjd med, speciellt med tanke på priset.
Du har två ringar på det, ett för fokus och ett för bländaren.
Med ett så vidvinkligt objektiv så blir det som du säger lite svårt att se var skärpan sitter.
Jag kör iofs oftast med ett relativt högt bländartal för att få ett stort skärpedjup när jag använder fisheye.
De bilder som har minst förvrängning är de där horisonten eller andra raka linjer ligger i mitten av bilden.
Prova att ta en bild där horisonten ligger i mitten och en där du lägger horisonten 1/4 från övre kanten i sökaren så kommer du se en avsevärd skillnad.
Anders Östberg
Guest
Det var kanske ett Pentax eller Tokina 10-17 fisheye zoom du såg då. (?)
melanderhenrik
Aktiv medlem
forry4U
Aktiv medlem
Peleng är också Helmanuell
microo
Aktiv medlem
Pentax K-x with fisheye 10-17 var det i sådana fall och som sagd den har zoom