Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samyang 85 mm 1,4 video DSLR vs vanliga

Produkter
(logga in för att koppla)

Shompis

Avslutat medlemskap
Hej,

Som jag har förstått så är denenda skillnaden mellan Samyang 85mm 1.4 och video versionen den att i videoversionen så är bländarringen steglös vilket kan vara bra om man filmar och ändrar bländaröpnningen utan att det hackar. Finns det andra skillnader förutom detta och tror ni att det är värt att köpa video versionen även om att filma inte är prioritet 1 men man gör det då och då? Kan det skapa problem/irriationsmoment om man har en steglös bländarring? Nån som har erfarenhet av något objektiv med steglös bländarring? Synpunkter?

Tack på förhand!
 
Har ingen egen erfarenhet av att jobba med steglös bländare, men spontant låter det mest irriterande. Sambandet mellan tid, bländare och ISO bygger på att alla stegen hos alla tre enheterna är utbytbara, 1 tidssteg = 1 bländarsteg = 1 ISO steg.

Å andra sidan köper man kanske Samyangen främst för att använda på största bländaröppningen, där dess karaktär kommer fram som bäst. (Nedbländad finns andra bättre alternativ.)
 
Tack för svar!

Håller med kan bli lite svårt. Men jag har för mig att det på bländarringen står angivet bländartalen, men de inte klickar då, så ingen exakthet.

Yep tänker mestadels köra med bländare 1.4, presterar förvånansvärt bra där.
 
Beror väl på om Samyangen har kontakt med huset eller inte, dvs om det finns en elektronisk dialog mellan dem båda? Har den inte det, som på Canon, så har inte kameran någon susning om vad det är för bländare utan mäter bara inkommande ljus. I så fall spelar inte de fasta lägena någon roll vad jag kan se? Jag utgår från att du kör på M (eller Manuellt) läge. Det enda som framkommer är vilken slutartid du valt och vilket ISO. Kameran mäter befintligt ljus och när du skruvar på tiden så kommer mätaren att tala om var på den inbyggda skalan du exponerar.
Och, ja linsen är som bäst på full bländaröppning.
 
Intressant! Tänkte inte på det! Jag planerar att använda den på en Canon och M läge. Hur mäter Canon kameror med ett objektiv som inte har elektroniska kontakter? Den tror den är en 50mm med någon fast bländaröppning?
 
Ja EXIF ger 50 mm av någon jädra anledning och sen står det 00 eller ingenting som bländarvärde. Bara att ställa ISO och sen justera tiden med pekfingret till skalorna står som de ska i sökaren.
 
Hej Bengt,

var köper du chipset och hur vet man att det inte steker elektroniken i kameran som man läst om på vissa forum...?

Eftersom man kan läsa frågan både ironiskt/sarkastiskt och inte ironisk/sarkastiskt vill jag förtydliga att det inte är ställd i den andan.
:)
 
tja, tangotech har rätt bra renome och är man osäker så testa monteringen på ett billigare hus först (jag brukar testa på något av mina gamla analoga hus eller min gamla eos 350D som inte är värd något).

Det brukar inte vara några problem, jag har tre af-confirm chip monterade av två olika fabrikat och jag har iaf inte haft några problem. köp en gammal eos 300 (analog) för en 50-lapp och du har en bra testpryl.

http://store.tagotech.com/product_info.php?cPath=22_37&products_id=139 är det chip som jag har använt.
 
Läst lite att om man köper varianten av objektiv avsett för Nikon och sen kopplar på en adapter som fungerar med EOS så får man mätning! Kanske aningen dyrare lösning än den med chip, men enklare att installera som folk som mig som inte orkar pilla med klister etc.
 
Läst lite att om man köper varianten av objektiv avsett för Nikon och sen kopplar på en adapter som fungerar med EOS så får man mätning! Kanske aningen dyrare lösning än den med chip, men enklare att installera som folk som mig som inte orkar pilla med klister etc.

Det fungerar självklart bra, men så knepigt att sätta dit ett chip är det ju inte heller.
 
Ja, och sååå svårt vore det ju inte med motorbländare heller - fungerar ändå, men finns vissa andra tredjepartstillverkare som gör optik utan AF med som motoriserar bländaren iaf.
 
Köpte en nu. Besviken utav att fokusringen är så pass trög att ibland kan man höra objektivfattningen slå aningen mot kamerans. Man måste vara vaksam då det är svårt att höra/känna det. Kommer det i längden att förstöra kamerans fattning? (antar att det är dem där piggarna för elektroniken som den slår mot).

Ohh kollar man på nätet verkar det vara en välkänd iaktagelse.
 
Senast ändrad:
Köpte en nu. Besviken utav att fokusringen är så pass trög att ibland kan man höra objektivfattningen slå aningen mot kamerans. Man måste vara vaksam då det är svårt att höra/känna det. Kommer det i längden att förstöra kamerans fattning? (antar att det är dem där piggarna för elektroniken som den slår mot).

Ohh kollar man på nätet verkar det vara en välkänd iaktagelse.

focuseingen släpper och blir lagom trög efter en tids använding - som ny är den på toför trög.
 
Hjälp till Sony

Jag har köpt ett Samyang MF85/1,4 till Sony och det är fantastiskt bra! Har läst här i forumet och på andra sidor att det finns AF Chip att sätta på så man kan använda objektivet lite mer flexibelt, skulle vara underbart!
Någon som vet var man hittar AF chip till Sony??
 
AF chip


Tack för svaret Sara, har du erfarenhet av dessa?
Hittade detta idag efter mycket letande, men förstår inte riktigt vilken man ska välja http://www.eadpt.com/eadpen.htm

Den du rekomenderar verkar fingera till många olika brännvidder medans de jag hittade är 1-4 olika brännvidder. Nån som köpt och vet får gärna tipsa.
 
Tack för svaret Sara, har du erfarenhet av dessa?

Jag har ingen erfarenhet av Sony-versionen, men använder motsvarande chip för Canon-kameror flitigt. Är väldigt nöjd med Big_is (Ebay butiken som jag länkade till) och deras chip.

Varianten med flera brännvidder är nog tänkt för adapterringar, där man vill kunna använda flera olika objektiv med samma adapter. För permanent montering på Samyangen behöver du bara en registrerad bränvidd, men du kan naturligtvis använda ett chip med flera objektivval också.

Du måste ange önskad brännvidd och bländarvärde vid beställningen, det verkar inte gå att ändra i efterhand (vilket går med Canonchippen).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.