Samyangs 8 mm fisköga är ett så kallat fulltecknande fisköga, det vill säga objektivet tecknar ut hela bildytan på en APS-C kamera.
Ett fisköga är alltid ett fisköga, det har inget med brännvidden att göra, utan handlar om hur man hanterar raka linjer i bildens ytterkanter. Motsatsen till ett fisköga är ett rektilinjärt objektiv, dvs. vanlig vidvinkel.
För fiskögon brukar man tala om två typer, cirkulära (som ger en cirkelrund bild med svarta ytor runt om) eller fulltecknade (som ger en bild som täcker hela bildytan utan svarta kanter). Bägge varianter av fiskögon har en bildvinkel på c:a 180 grader, för det fulltecknade är det dock diagonalen som täcker c:a 180 grader. Som jämförelse ger en raktecknande vidvinkel med brännvidden 8 mm bara en bildvinkel motsvarande c:a 120 grader diagonalt (det är vad vi förlorar på att räta ut linjerna i bilden).
Du kan därför inte jämföra objektiven mm för mm, brännvidden är för övrigt alltid den påskrivna (du skall inte multiplicera brännvidden när du jämför objektiv för samma system). Det är bildvinkeln som förändras med sensorformatet, det vill säga bildutsnittet.
Vidvinkel brukar för övrigt definieras som ett objektiv med en brännvidd som är kortare än bildens långsida, supervidvinkel är på samma sätt ett objektiv som har en brännvidd kortare än bildens kortsida (för Canon APS-C motsvarar det 22 mm respektive 15 mm). Dock har det gått inflation i begreppet vidvinkel, varför vi numer oftast avser ett objektiv som har kortare brännvidd än "kitzoomen" (det vill säga en brännvidd mindre än18 mm) när man säger vidvinkel.
Samyangs 14/2.8 är däremot en vanlig vidvinkel, en riktig supervidvinkel på fullformat. Däremot är objektivet på APS-C inte är speciellt märkvärdigt, närmast på gränsen till vad vi idag brukar kalla för vidvinkel. Kort sagt detta är ett objektiv för fullformat, på APS-C är det tämligen bortkastat då egenskaperna du betalar för ligger utanför sensorns bildyta.