Annons

Samyang 8/3,5 Fisheye MF Canon, fråga??

Produkter
(logga in för att koppla)

Skelter

Ny medlem
Hej, jag är ny på denna sidan och jag har en fråga!

är det någon som vet om Samyang 8/3.5 Fisheye MF Canon funkar till en Canon EOS 500D? jag har kollat runt på nätet som en idiot och inte hittat någon hemsida där det har sagt vilka modeller linsen funkar till.

Skulle uppskatta det väldigt mycket om någon kunde hjälpa mig! :D
 
Är också inne på detta objektiv eller möjligtvis Samyang 14 mm. Om man använder en 1000D som i mitt fall med APS-C blir det * 1,6 då? Alltså 12,8 vid fisheye? Är det inte "bara" ett vidvinkel då?

Samyangs 8 mm fisköga är ett så kallat fulltecknande fisköga, det vill säga objektivet tecknar ut hela bildytan på en APS-C kamera.

Ett fisköga är alltid ett fisköga, det har inget med brännvidden att göra, utan handlar om hur man hanterar raka linjer i bildens ytterkanter. Motsatsen till ett fisköga är ett rektilinjärt objektiv, dvs. vanlig vidvinkel.

För fiskögon brukar man tala om två typer, cirkulära (som ger en cirkelrund bild med svarta ytor runt om) eller fulltecknade (som ger en bild som täcker hela bildytan utan svarta kanter). Bägge varianter av fiskögon har en bildvinkel på c:a 180 grader, för det fulltecknade är det dock diagonalen som täcker c:a 180 grader. Som jämförelse ger en raktecknande vidvinkel med brännvidden 8 mm bara en bildvinkel motsvarande c:a 120 grader diagonalt (det är vad vi förlorar på att räta ut linjerna i bilden).

Du kan därför inte jämföra objektiven mm för mm, brännvidden är för övrigt alltid den påskrivna (du skall inte multiplicera brännvidden när du jämför objektiv för samma system). Det är bildvinkeln som förändras med sensorformatet, det vill säga bildutsnittet.

Vidvinkel brukar för övrigt definieras som ett objektiv med en brännvidd som är kortare än bildens långsida, supervidvinkel är på samma sätt ett objektiv som har en brännvidd kortare än bildens kortsida (för Canon APS-C motsvarar det 22 mm respektive 15 mm). Dock har det gått inflation i begreppet vidvinkel, varför vi numer oftast avser ett objektiv som har kortare brännvidd än "kitzoomen" (det vill säga en brännvidd mindre än18 mm) när man säger vidvinkel.

Samyangs 14/2.8 är däremot en vanlig vidvinkel, en riktig supervidvinkel på fullformat. Däremot är objektivet på APS-C inte är speciellt märkvärdigt, närmast på gränsen till vad vi idag brukar kalla för vidvinkel. Kort sagt detta är ett objektiv för fullformat, på APS-C är det tämligen bortkastat då egenskaperna du betalar för ligger utanför sensorns bildyta.
 
Samyangs 8 mm fisköga är ett så kallat fulltecknande fisköga, det vill säga objektivet tecknar ut hela bildytan på en APS-C kamera.

Ett fisköga är alltid ett fisköga, det har inget med brännvidden att göra, utan handlar om hur man hanterar raka linjer i bildens ytterkanter. Motsatsen till ett fisköga är ett rektilinjärt objektiv, dvs. vanlig vidvinkel.

För fiskögon brukar man tala om två typer, cirkulära (som ger en cirkelrund bild med svarta ytor runt om) eller fulltecknade (som ger en bild som täcker hela bildytan utan svarta kanter). Bägge varianter av fiskögon har en bildvinkel på c:a 180 grader, för det fulltecknade är det dock diagonalen som täcker c:a 180 grader. Som jämförelse ger en raktecknande vidvinkel med brännvidden 8 mm bara en bildvinkel motsvarande c:a 120 grader diagonalt (det är vad vi förlorar på att räta ut linjerna i bilden).

Du kan därför inte jämföra objektiven mm för mm, brännvidden är för övrigt alltid den påskrivna (du skall inte multiplicera brännvidden när du jämför objektiv för samma system). Det är bildvinkeln som förändras med sensorformatet, det vill säga bildutsnittet.

Vidvinkel brukar för övrigt definieras som ett objektiv med en brännvidd som är kortare än bildens långsida, supervidvinkel är på samma sätt ett objektiv som har en brännvidd kortare än bildens kortsida (för Canon APS-C motsvarar det 22 mm respektive 15 mm). Dock har det gått inflation i begreppet vidvinkel, varför vi numer oftast avser ett objektiv som har kortare brännvidd än "kitzoomen" (det vill säga en brännvidd mindre än18 mm) när man säger vidvinkel.

Samyangs 14/2.8 är däremot en vanlig vidvinkel, en riktig supervidvinkel på fullformat. Däremot är objektivet på APS-C inte är speciellt märkvärdigt, närmast på gränsen till vad vi idag brukar kalla för vidvinkel. Kort sagt detta är ett objektiv för fullformat, på APS-C är det tämligen bortkastat då egenskaperna du betalar för ligger utanför sensorns bildyta.

Oj här fick jag mycket svar. Då har jag haft mycket om bakfoten. Vad skulle jag köpt för objektiv för att få en riktig vidvinkel känsla till min APS-C?
 
Oj här fick jag mycket svar. Då har jag haft mycket om bakfoten. Vad skulle jag köpt för objektiv för att få en riktig vidvinkel känsla till min APS-C?

Det beror naturligt vis på vad du menar med "riktig vidvinkelkänsla", men det typiska är kanske en 10-20 mm zoom (finns från alla tillverkare).

Nikon har en bra sida där du kan zooma i bilder från 10-600 mm, testa lite där för att få en uppfattning om vad de olika brännvidderna ger för bildvinkel: http://imaging.nikon.com/lineup/lens/simulator/index.htm
(Välj DX lens och DX body så får du visning av APS-C.)

Ett annat sätt att tänka är i relation till motivutsnittet, om du förkortar brännvidden 0,7x fördubblar du hur mycket du får med på bilden (motivutsnittet blir dubbelt så stort). Med en förkortning med 0,5x får du med fyra gånger mer motiv i bilden. Allt under förutsättning att du inte flyttar på dig förstås. Ett sätt att visualisera en fördubbling är att tänka sig att du vrider kameran på högkant och tar två bilder i bredd, istället för en liggande bild. Fyra gånger är då som att sätter ihop fyra liggande bilder av motivet (2x2). Så om vi utgår från "kitzoomens" 18 mm, så skulle du få med dubbelt så mycket om du zoomar ut till 13 mm och nästan fyra gånger mer om du zoomar ut till 10 mm.

Eller om du vill visualisera effekten med din "kitzoom", börja med att zooma till 35 mm och tag en bild. Zooma därefter ut till 24 mm och tag en bild, du har nu två bilder med samma relation som om du valt att zooma från 18 till 13 mm (det vill säga en fördubbling av motivytan). Zoomar du sedan vidare till 18 mm och tar en bild så har du en illustration av skillnaden mellan 18 och 10 mm, det vill säga fyra gånger mer motivyta. (Jag har avrundat värdena för att motsvara markeringarna på zoomen, de matematiskt korrekta värdena är 36, 25 och 18 mm men skillnaden är i praktiken närmast försumbar.)

Vet inte om du blev klokare, eller bara mer förvirrad...
 
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto