Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samyang 14mm f 2,8. Korrigera distortion i LR 4

Produkter
(logga in för att koppla)

Eugene Tooms

Aktiv medlem
Hej!
Jag har ett Samyang 14mm f 2,8 som ju inte bara är känt för sin fantastiska skärpa utan även för sin jobbiga mustaschformade distorsion...
Jag köpte just LR 4 och blev besviken när det inte fanns någon korrektion för objektivet bland profilerna i programmet. Har förstått att problemet kan korrigeras med PT-lens och jag hittade en länk till en tysk som också löst problemet: http://www.photo-worx.de/privat/
Eftersom jag är halvidiot på sådana här grejjor laddade jag hem grejjorna från tysken men vet inte hur jag skall göra för att kunna hitta profilen via LR.

Någon som vet om det går och isåfall hur samt om det finns något bättre sätt?
Tack på förhand!
/Henning

Den du länkat till är ju egentligen för Canon 5D Mk2, använder den dock till min Mk3.
Har du windows ska du kopiera profilen till mappen
C:\Users\[Username]\AppData\Roaming\Adobe\CameraRaw\LensProfiles\1.0
Därefter lär du hitta den i LR när du startat om programmet.

/Stefan

Hej Stefan och tack för ditt engagemang!
Jag tänkte att det inte spelade så stor roll om objektivet projicerade bilden mot en fullformatsensor i en canon eller en nikon. Eller tänker jag fel?

Hur som helst får jag det tyvärr inte att funka. Jag lyckades leta mig fram till LensProfiles, där fanns ingen 1.0 så jag provade att skapa en mapp med det namnet och kopiera dit profilen men det fungerade inte. Provade även att lägga kopiera in profilen direkt i LensProfiles men det gick inte heller.
Jag har alltså letat i "objektivprofil" under "objektivkorrigeringar" i LR.

Några idéer?

/Henning

Hej Stefan och tack för ditt engagemang!
Jag tänkte att det inte spelade så stor roll om objektivet projicerade bilden mot en fullformatsensor i en canon eller en nikon. Eller tänker jag fel?

Hur som helst får jag det tyvärr inte att funka. Jag lyckades leta mig fram till LensProfiles, där fanns ingen 1.0 så jag provade att skapa en mapp med det namnet och kopiera dit profilen men det fungerade inte. Provade även att lägga kopiera in profilen direkt i LensProfiles men det gick inte heller.
Jag har alltså letat i "objektivprofil" under "objektivkorrigeringar" i LR.

Några idéer?

/Henning

Du har lagt lcp filen under C:\Users\Användarnamn\Roaming\Adobe\CameraRaw\LensProfiles\1.0 ?
Har du sedan letat i Canon mappen inuti LR?

EDIT: Sedn går du in Under Märke, väljer Canon, sedan Modell och letar upp profilen. Min är längst ner.

/stefan

Hej igen.
Tror det är så jag har gjort...
När jag öppnar LensProfiles finns det ingen undermapp som heter 1.0, det finnsbara ett dokument som heter index.dat
När jag kollar i framkallningsmodulen efter att ha gjort som jag skrev tidigare finns inte profilen under objektivkorrigering-Canon. Efter lite skummande på flickr fick jag känslan av att det inte alls var självklart att det funkade med en annan kamera än 5D så det kanske är där problemet ligger.
/Henning

Om du laddar ner Lensprofiler från Adobe så kan du ladda ner profiler som användare gjort, har hämtat min till D700 därifrån. Det går även att skapa egna profiler

Hej Lars, ber om ursäkt för sent svar. Det är nog samma profil vi använder antar jag, tack för ditt tips. (Kul att vi postade inläggen nästan samtidigt!)
/H

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar