Annons

Samyang 14 mm F/2,8 IF ED MC Aspherical

Det är nog otroligt mycket svårare att tillverka en ljusstark 14 mm än 85:an, men är den hyfsad så lär det nog bli en succé om de håller lika låga priser som på övriga objektiv. Canons motsvarighet kostar över 20 tusen, Nikons zoom nästan lika mycket och Sigmas 14 mm görs väl inte längre (?).
 
Ja, det är ju just priset som gör den intressant.
Canon och Nikons objektiv är ju löjligt dyra och Sigmas 14mm går för relativt mycket pengar på begagnatmarknaden, när den dyker upp där.

Kan denna vara bättre än Sigmas 14mm så är den ju klart intressant.
Sigman har väldigt oskarpa hörn, så pass att det blir störande faktiskt.
 
har för mig att bhphoto, och övriga usa säljer samyangs objektiv under namnet bowins. kan vara värt att kolla upp om man skulle vara intresserad.
 
ja, det behöver jag

Det behöver du nog inte. Om du på bländare 2.8 sätter fokusen på 3½ meter framför dig så kommer du ha skärpa från knappt 2 meter framför dig ända bort till onändligheten.
Sätter du istället bländaren till 8 och fokus på runt 1,2 meter framför dig så kommer du ha skärpa från ungefär en halvmeter ända bort till oändligheten.
Med andra ord, du behöver inte autofokus. :p
 
Jag ska ha en.
Helt klart.
Om man gissar på att prislappen hamnar runt 3000 som 8'an och 85'an så är det inget att ens fundera på om man är "i behov" av en extrem vidvinkel.
 
Dyker den upp snart tro?

Nyheterna är sedan December...

"08.10.2009 Samyang Optics has announced a delay in production of the new 14 f/2.8 IF ED MC Apherical lens. The lens will now be available in the first quater of 2010"

Någon som har sett någon annan info?
 
det roliga är ju det som depreview.com skriver att de har konstruerat om den för 15 procent bättre upplösning i hörnen, det är alltså inte samma objektiv som vi såg tester på förra året, utan något som är bättre (förhoppningsvis).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.