Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samtycke vid privat porträttfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

WhyRed

Medlem
Sitter och tittar på SFF's mallar men undrar om jag kan göra två tillägg utan att det bryter mot lag och praxis.

- Beställaren äger inte rätt att bruka bilderna för kommersiella ändamål.
- Fotografens namn skall anges vid all publik publicering.

... eller hur man nu skulle uttrycka det. Iallf, jag vill förtydliga detta och undrar om det är ok?

Av förekommen anledning hade jag även velat begränsa beställarens rätt att publicera bilderna i redaktionellt syfte utan att jag ger extra medgivande vid tillfrågan. Är det möjligt? Ex, det får publiceras på familjesidorna, men om bilderna ska illustrera en artikel vill jag bli tillfrågad. Hur specifierar man det?

Det enklaste brukarvara att skriva det man menar.

Om man beställer en porträttfotografering så gör man ju det för privat bruk, men publicering på tidningens familjesidor är normalt.

"All publicering, förutom på en dagstidnings familjesidor och liknande, ska ske med fotografens medgivande"

Alternativt:
"All publicering, förutom på en dagstidnings familjesidor och sociala medier, ska ske med fotografens medgivande"

- Beställaren äger inte rätt att bruka bilderna för kommersiella ändamål.

Alternativt: Bilden får inte användas i reklam eller andra kommersiella sammanhang utan fotografens medgivande.

- Fotografens namn skall anges vid all publik publicering.

Alternativt: Fotografens namn ska anges vid publicering då det är praktiskt möjligt.

Tack för råden, ska försöka knåpa ihop nåt. Vill inte vara snål, men det känns så lätt att ringa upp och fråga mig först.

Tack för råden, ska försöka knåpa ihop nåt. Vill inte vara snål, men det känns så lätt att ringa upp och fråga mig först.

Jag tycker att det är smidigare att skriva att det kräver fotografens medgivande än att formuleringar som "äger inte rätt att bruka"

Men det är betalning du vill ha, eller ska köparen bara fråga om bilden får användas? Att man vill ha betalt för ett utfört arbete är aldrig att vara snål. Däremot så tror jag inte att en köpare generellt tycker att det är "lätt att ringa upp och fråga". Det är betydligt enklare att redan från början veta att man får använda bilden till det man vill.

Jag kan inte påminna mig att någon som tagit privata porträttbilder hos mig börjat använda dem i kommersiella syften. De som fotar för att använda bilder kommersiellt brukar vara tydliga med det.

Jag hittade en bild jag tagit publicerad på halvsida i färg utan mitt namn eller tillfrågan, i en större hobbytidning. Blev rätt bränd av det, det var ruggigt okul. Är ju bara en glad amatör och har inte försäljning i åtanke, men i fortsättningen vill jag gardera mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar