Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samtycke att visa porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

AS365

Aktiv medlem
Med ett nyväckt intresse för porträtt gick jag nyligen med i porträttpoolen.
Utan närmare eftertanke har jag visat upp några bilder här på FS och efterlyst kritik.
Min tioåriga dotter blev upprörd över att jag inte frågat de porträtterade personerna om lov, något som inte föresvävat mig att jag borde gjort, ivrig som jag var att få utvecklande kommentarer.
"Men ni ungar, invände jag, ni tar väl bilder på varann och visar i bilddagböcker och annat".
"Inte samma sak!!!!"
"Och alla yrkesfotografer som tar porträtt, ber de om lov innan de hänger upp sina alster i skyltfönstret?"
"Inte samma sak!!!!"
Nähä?!

Hur gör ni?

Be folk om lov för att visa bilder på dem vet jag inte om jag gitter, då struntar jag nog hellre i att visa dem. Synd iofs för det är en fantastisk hjälp att utvecklas.

/Lennart

I de allra flesta fall tycker jag nog att man bör ha den avfotograferades tillstånd. Jag har dock lagt upp ett par bilder utan explicit tillstånd från "modellen", men då har det också varit bilder av sådana personer som jag vet inte bryr sig.

Edit: Observera att främst syftar på porträtt och "modellbilder" här. Gatufoto tycker jag är lite anorlunda, där tycker jag inte att man behöver fråga om lov på samma sätt, men det beror ju förstås också helt på bilden.

Be din dotter förklara vari skillnaden ligger, jag tror inte hon kan det.

Och så vitt jag vet ser lagen på det ganska enögt: all publicering är publicering. Det enda undantag jag känner till är om det är en nyhetssite som publicerar något, de har vidare ramar att hålla sig till.

Men för bilder på tex fotosidan gäller, så vitt jag vet, att det är OK (enligt lagen) så länge bilderna inte är kränkande.

Jag är dock inte advokat.

Så länge det inte är frågan om bilder som används i marknadsföringssyfte, behövs inte s.k. "Modelrelease".
(Sedan får bilden inte vara kränkande enligt PUL).

Annorlunda uttryckt.
Du har laglig rätt att lägga upp bilder i porträttpolen, utan modellens medgivande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar