Annons

Samsungs fruktansvärt irriterande "finess".

Produkter
(logga in för att koppla)

Mashavet

Aktiv medlem
Min lilla alltid-ha-med-kamera, en Samsung WB800F har någonting enormt störande för sig. I varje foto lägger den i bildtext "SAMSUNG CAMERA PICTURES" . Med uppkäftiga VERSALER! Oftast inte synligt i sälva bilden, men det ligger i EXIF och IPTC som bildtext och bildbeskrivning, synligt för div program. Det ser t.ex. väldigt störande ut i Elements när den texten kommer under bilden och man stannar upp i bläddrandet för att läsa vad man trodde att man hade skrivit. Störande!
Gör man ett bildspel med Elements lägger sig dessutom texten synlig i bilden med enorma bokstäver. Fruktansvärt störande!
Antagligen ställer texten till problem i andra program som inte jag har använt också.
Den extremt oönskade finessen gå inte att stänga av.
Jag får alltså manuellt redigare bildtexten och ta bort eländet från varje foto. Går visserligen att göra med många foton i bunt, men det tar en jäkla tid på en långsam dator. Datorn måste ju bearbeta och spara om varje fil.

Jag har varit i kontakt med Samsung support och deras utsända på fotomässan om detta, och fått veta i stort sett att det är mig det är fel på eftersom jag inte vill ha deras fantastiska bildtext i mina foton.

Någon som har lyckats stänga av denna idioti?

Jag vet ingen annan kameratillverkare som ger sina produkter funktioner som inte är till för att underlätta för fotografen eller öka bildkvalitén, utan tvärt om gärna jävlas med fotografen bara för att få en chans att skryta med sin egen förträfflighet.

Det kommer inte att bli några mer Samsungkameror för mig, och jag avråder alla som funderar på att köpa en att tänka om. Deras satsning på foto går helt enkelt inte att ta på allvar, de är inte seriösa!

Har sett motsvarande här på FS otaliga gånger, "OLYMPUS DIGITAL CAMERA" eller liknande under bilden. Håller med om att det är idioti med såna här störande rubriker, men klart att tillverkarna vill ha så mycket uppmärksamhet och gratis reklam som möjligt.. :-/

Om du har t.ex. LR så kan du troligtvis modifiera exif vid importen av bilderna, åtminstone om du gör sparar en förinställning som nollar bildtiteln eller ersätter den med nånting annat. Sen finns det säkert exif-redigerare som kan göra samma sak, men de kan jag väldigt lite om.

Jag håller med om att man borde kunna stänga av funktionen. Att den är där är säkert för att underlätta för Samsungs och andras mjukvaror att hitta bilderna. Fungerar säkert kanon för amatören som bara magiskt får in alla bilderna i bildvisaren, för själva vet de inte var datorn sparar de.

För den mer kunniga, är det dock mer ett irritationsmoment....

Jag håller med om att man borde kunna stänga av funktionen. Att den är där är säkert för att underlätta för Samsungs och andras mjukvaror att hitta bilderna. Fungerar säkert kanon för amatören som bara magiskt får in alla bilderna i bildvisaren, för själva vet de inte var datorn sparar de.

För den mer kunniga, är det dock mer ett irritationsmoment....

Det finns ett fält för kameratillverkare och model i EXIF:en vilket borde göra det lika lätt att hitta filerna. Detta är helt säkert något marknadsföringsavdelningen lyckats få dit.

/Karl

Min lilla alltid-ha-med-kamera, en Samsung WB800F har någonting enormt störande för sig. I varje foto lägger den i bildtext "SAMSUNG CAMERA PICTURES" . Med uppkäftiga VERSALER! Oftast inte synligt i sälva bilden, men det ligger i EXIF och IPTC som bildtext och bildbeskrivning, synligt för div program. Det ser t.ex. väldigt störande ut i Elements när den texten kommer under bilden och man stannar upp i bläddrandet för att läsa vad man trodde att man hade skrivit. Störande!
Gör man ett bildspel med Elements lägger sig dessutom texten synlig i bilden med enorma bokstäver. Fruktansvärt störande!
Antagligen ställer texten till problem i andra program som inte jag har använt också.
Den extremt oönskade finessen gå inte att stänga av.
Jag får alltså manuellt redigare bildtexten och ta bort eländet från varje foto. Går visserligen att göra med många foton i bunt, men det tar en jäkla tid på en långsam dator. Datorn måste ju bearbeta och spara om varje fil.

Jag har varit i kontakt med Samsung support och deras utsända på fotomässan om detta, och fått veta i stort sett att det är mig det är fel på eftersom jag inte vill ha deras fantastiska bildtext i mina foton.

Någon som har lyckats stänga av denna idioti?

Jag vet ingen annan kameratillverkare som ger sina produkter funktioner som inte är till för att underlätta för fotografen eller öka bildkvalitén, utan tvärt om gärna jävlas med fotografen bara för att få en chans att skryta med sin egen förträfflighet.

Det kommer inte att bli några mer Samsungkameror för mig, och jag avråder alla som funderar på att köpa en att tänka om. Deras satsning på foto går helt enkelt inte att ta på allvar, de är inte seriösa!

Du ska inte behöva spara om bildern bara för att du ändrar i EXIF.

Du kan ändra direkt i windows, antagligen för alla samtidigt. Markera alla bilderna, högerklicka, välj Properties, Details och ta bort den störande texten. Spara. Då ska den bort från alla bilderna på en gång.

Du ska inte behöva spara om bildern bara för att du ändrar i EXIF.

Du kan ändra direkt i windows, antagligen för alla samtidigt. Markera alla bilderna, högerklicka, välj Properties, Details och ta bort den störande texten. Spara. Då ska den bort från alla bilderna på en gång.

Jag sparar alltså inte om bilderna manuellt genom att välja "Spara som" eller så, men EXIF ligger ju inbäddat i jpg-filen. Ändrar man i EXIF sparas filen om. Tar lååång tid att göra det med några hundra foton på en långsam dator. Irritationsmoment.

Kan ju också nämna att när jag kontaktade Samsung support via ett formulär på hemsidan fick jag svar via ett mail med en kompletterande fråga från dem. Ett mail där det också klart och tydligt stod att "Detta mail går ej att svara på". Ringde då istället. Jag har även varit i kontakt med Samsungfolk på fotomässan angående detta. Vid alla kontakterna fick jag uppfattningen att Samsung har inställningen att kunder är till för att betala och hålla käft.
Riktigt uselt!

Jag sparar alltså inte om bilderna manuellt genom att välja "Spara som" eller så, men EXIF ligger ju inbäddat i jpg-filen. Ändrar man i EXIF sparas filen om. Tar lååång tid att göra det med några hundra foton på en långsam dator. Irritationsmoment.

Kan ju också nämna att när jag kontaktade Samsung support via ett formulär på hemsidan fick jag svar via ett mail med en kompletterande fråga från dem. Ett mail där det också klart och tydligt stod att "Detta mail går ej att svara på". Ringde då istället. Jag har även varit i kontakt med Samsungfolk på fotomässan angående detta. Vid alla kontakterna fick jag uppfattningen att Samsung har inställningen att kunder är till för att betala och hålla käft.
Riktigt uselt!

Jaså? Tycker det går kanonsnabbt att göra det i windows. Om det går trögt, gör något annat, passa på när du importerat bilderna till datorn då du ändå inte har hunnit börja redigera något.

Dessutom, gör man det i något bildbehandlingsprogram förstör man ju lite bildkvalitet om själva bilden sparas om, så det ska man verkligen undvika. JPG degraderas varje gång man sparar.

Håller med om att det är ett otyg dock, man brukar kunna skriva dit vad man vill i systemkameror, inte vad leverantören vill.

Grundproblemet är nog att Samsung har blivit så stora i elektronikbranschen att de har råd att strunta i kunderna och gör hur de vill.

Exiftool kan göra det där, och det går fort. Visserligen ligger det inbäddat, men platsen det ligger på är skild från bilddata, så programmet ändrar ingenting i bilden.
http://www.sno.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/

Och ska du använda det i Windows finns ett grafiskt gränssnitt som gör att man slipper jobba från kommandoraden.
http://u88.n24.queensu.ca/~bogdan/

Men det kvickaste är ändå att skapa en batchfil med parametrarna man vill lägga in och köra den på alla bilderna när man har tankat in dem. Då kan man lägga in sina egna metadata, vems bilden är, hur det går att nå dig och vilka licensvillkor som gäller om man vill ha CC-licens.

Funkar lika bra på Mac och Linux.

"Spara som" i vilket program?
Om man bara ändrar EXIF-blocket så brukar man inte behöva "Spara som". "Spara som" låter mer som att du har tagit in bilden i Photoshop eller liknande. Sparar du där så kodas bilden om på nytt, vilket är något som man (oftast) inte vill. Att välja "Egenskaper" i utforskaren brukar vara lättare.

Själv använder jag jhead och exiftool för sådana saker.

Använder alltså inte "Spara som". Däremot sparas ju filen om när man ändra i filens innehåll (EXIF finns ju inbäddat i filen). Hur ska annars ändringen kunna finnas kvar?

Photoshop etc sparar om exif OCH bilden. Det vill du inte.

exiftools (eller windows explorer för den delen) rör inte själva bilden så du tappar ingen kvalitet. EXIF är inte inbäddat i själva bilden, det ligger sparat separat från bilden, i samma fil dock.

Använder alltså inte "Spara som". Däremot sparas ju filen om när man ändra i filens innehåll (EXIF finns ju inbäddat i filen). Hur ska annars ändringen kunna finnas kvar?

Naturligtvis sparas filen, men det handlar vanligen om filler på mindre än fyra megabyte styck, och det tar inte längre tid än att skapa en kopia av filen. När man kör en batchhantering på en mapp med femtio bilder kan det ta uppemot en halv minut, men då kan man ju gå och koka kaffe eller titta på något annat medan datorn håller på. Det är inte liksom att man måste sitta och titta medan filerna bläddras igenom.

Batchhantering av det här kan man till och med lägga upp så att det görs när man tankar hem filen, genom att hämta den från minneskortet och placera den ändrade filen i en mapp på hårddisken.

Men ändå, Samsung lägger in en idiotisk "finnes" som man får lägga ner tid och arbete på att få bort eftersom det inte går att stänga av eländet i kameran. Supports inställning gör mig dessutom ännu mera negativt inställd till det märket.
Andra kameramärken jag har använt försöker istället underlätta för fotografen, Samsung jävlas avsiktligt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar