Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samsung NX "mini APS-C"

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
Många väntar med intresse på vad Samsung har lyckats konkretisera beträffande ett "mini APS-C" hybridsystem, där spegelhuset tagits bort för att möjliggöra ett kompaktare kamerahus med de utbytbara objektiven monterade närmare bildsensorn, som hos en mätsökarkamera.

Vi har tidigare sett "mini APS-C" kameror, som t.ex. Sigma med sina DP1/DP2 (1.7x) och den nyligen introducerade Leica X1 (1.5x), dessa fabrikat dock med fasta brännvidder och inte utbytbar optik.

Hur litet kan ett "mini APS-C" baserat system göras, utan att kravet på telecentrisk design kompromissar bildkvaliteten? Vågar man specificera ett "mini APS-C" med lika kort avstånd mellan sensor och bajonett, så att man medelst en adapter kan montera t.ex. Leica M-optik?

Med samma registeravstånd som m4/3 och ett sidbreddsförhållande på 3:2, så ökar vinjetteringen i bildcirkelns ytterkant jämfört med ett 4:3 förhållande. Leica har i sina sensorer för M8/M9 använt sig av förskjutna mikrolinser och vad jag förstår, har av den anledningen valt att använda Fullframe Transfer CCD och inte CMOS i själva bildbrickan.

Kommer Samsung att välja samma strikta spår som Panasonic valt, som endast medger fulla autofokusmöjligheter enbart med de nya objektiven avsedda för m4/3? Gamla objektiv enbart med manuell fokus? Kommer man att ta fram en serie hybrid-objektiv, särskilt anpassade till videokraven?

Hur snabb blir dess kontrastbaserade autofokus? Hur bra är den elektroniska sökaren? Är bildkvaliteten med "mini APS-C" jämfört med m4/3 bättre än den teoretiska skillnaden på måttliga 2/3 EV? Vilka videomöjligheter och kvaltetsnivåer får Samsungs NX-kameror?

Förblir koreanska Samsung ensam med sitt NX system, eller hittar de överhuvudtaget några partners i Japan? Skulle väl kunna vara Sigma, Tamron och Tokina i så fall?

Många intressanta frågor, som förmodligen först får svar i och med PMA 2010 nästa år i februari i Anaheim.

Ref:
 
Lite för stor, är den inte? M4/3 känns inte hotat.

Lite för.. allting, skulle jag säga. Tråkig, ful och stor. Ska den konkurrera med Nikon och Canon? Inte med hjälp av priset iaf. Storleken är ingen märkbar skillnad på.

Hoppas det här systemet överlever tills de får ut en kompaktare version. Fast det kanske kvittar om den är rund som ett ägg.
 
Jag tycker nog det ser ut som en rätt stor skillnad på NX10 med det kompakta 30mm objektivet, jämfört med minsta systemkamera med motsvarande objektiv från Canon och Nikon. NX10 ser även ut att vara lite mindre än närmast jämförbara kamera från m4/3 systemet (G1).

Men detta är knappast den minsta kameran ur detta system som Samsung kommer släppa, det är snarare deras största modell för de som vill ha en DSLR lik kamera.

Får hoppas att Samsung satsat på att få ner ljudvolymen på kameran så mycket som möjligt. För en spegellös kamera kan ju göras näst intill ljudlös.

Lite synd att Samsung valt att sätta stabiliseringen i objektiven för då kan de inte göra de så små och lätta som möjligt.
 
Senast ändrad:
Jo, men de som vill ha 30mm-optiken vill inte ha det här huset. De som köper det här huset väljer antagligen 18-55 som är i stort sett lika stor och nästan på grammen lika tungt som Canons kitoptik (200g).

De som känner till tekniken inuti (utan spegel) dreglar antagligen ändå över GH-1.
 
De som känner till tekniken inuti (utan spegel) dreglar antagligen ändå över GH-1.
Varför då? GH1 har mindre sensor och är faktiskt ett uns större och tyngre.
Personligen skulle jag aldrig kunna tänka mig något annat än pannkakan på en dylik kamera.

Tillägg: De seriösa fotografernas intresse för kameran kommer antagligen avgöras av hur snabb den är. Är den snabb så kan den mycket väl bli omtyckt.
 
suck

Hade hoppats att denna skulle ge panasonic konkurrens men istället släpper de en större kamera än gh1 fast utan vridbar skärm, med sämre video och ännu obskyrare fattning.
 
Denna kamera bör väl närmast jämföras med Sigma och Leica X1!

Där har den två ordentliga fördelar med utbytbar optik och om man får
tro kortrecensionen, inga AF-problem.

För mig går den dock bort då jag tycker att det är korkat att en kamera med nyutvecklat optiksystem inte har stabilisering i huset.
 
Nu har Samsungs pancake testats av polackerna

Med en 30% större diagonal och därmed drygt 60% större sensorarea, så skiljer det därför ca 2/3 EV bländarsteg till NX fördel m.a.p. ljusinsläpp till Micro Four Thirds.

Samsungs pancake har en något smalare bildvinkel, är något ljussvagare och enklare utförd än Panasonics berömda 20mm/F1.7. 30mm på NX motsvarar 46mm i småbildsformatet, medan Panasonics 20mm motsvarar det vidvinkligare 40mm.

Beaktar man ljusinsläppet på Panasonic med f/1.7, så motsvarar det f/2.2 på Samsung.

Objektiv som är större eller lika med lens mount i brännvidd brukar vara enkla att konstruera, av vilka det sen tidigare finns flera bra exempel på, ta t.ex. Konica Hexanon AR 40 mm / F1.8.

Testen visar att Samsung inte är lika skarp i hörnen som Panasonic, samt behöver bländas ner fler något bländarsteg för att få max skärpa. Sammantaget får man dock ett gott betyg i testet.

Ref:
 
För mig går den dock bort då jag tycker att det är korkat att en kamera med nyutvecklat optiksystem inte har stabilisering i huset.

Det mest korkade är väl ändå att man gjort den så onödigt stor, trots bristen på stabilisering?

När kommer man kunna klämma på den i butik?
 
Senast ändrad:
Lens Roadmap

Samsung har annonserat sin lens roadmap. Med en pancake och två typiska kit-zoomar så har man en god start. Dock verkar det konstigt med den tårta-på-tårta lansering av de tre standardzoomarna:
• 18-55mm OIS
• 18-55mm
• 20-50mm
-Varför pruta bort bildstabiliseringen i två av fallen?
-Av kostnadsskäl eller utrymmesskäl?

Ytterligare en pancake är inplanerad, men knappast så vidvinklig blir brännvidden 20mm. Vidvinklar verkar f.ö. saknas i Samsungs utbud!?
 

Bilagor

  • Samsung.gif
    Samsung.gif
    7.9 KB · Visningar: 721
Det finns förmodligen minst tre skäl att ta bort stabiliseringen i objektivet; vikt, storlek och pris. Med stabilisering i kameran hade de undvikit det problemet.

Men att ha dubbla 18-55mm objektiv tycker jag verkar rätt onödigt. Ett fullfjädrat 18-55mm objektiv med stabilisering och ett kompakt 20-50mm utan stabilisering hade räckt.
 
Jag tror att tre saker är helt avgörande för om kameran skall bli en hit eller inte.
För det första måste autofokusen vara snabb, för det andra måste den elektroniska sökaren vara användbar och för det tredje måste dynamiken vara tillräcklig. Den tredje punkten lär knappast vara något problem dom andra lär tiden utvisa.
Om dessa kriterier uppfylls så tror jag att många mätsökarnördar (som mig själv) kan tänka oss kameran.

Antiskak och liknande tycker jag inte är speciellt viktigt på en kamera som ger låga brusnivåer på höga iso,
 
Jag tror att tre saker är helt avgörande för om kameran skall bli en hit eller inte.

Är det inte snarare så att det är priset och formfaktorn som väger tyngre? Speciellt nu när även Sony börjar att annonsera för sin kommande EVIL, med en kompakt formfaktor, Touch Control, samt Full-HD video.
 
Test av NX10

Hittade en test på:
http://www.photographyblog.com/reviews/samsung_nx10_review/

Samsung har lyckats hyfsat bra med sin första ansats med NX-systemet. Men visst är kameran större än ett m4/3-system, vilket accentueras med dess zoom-objektiv. Pancake-objektivet verkar dock trevligt.

Samsung-kameran är inte bara stor fysiskt sett, även dess råfiler är ohemult stora, förmodligen är de okomprimerade och i samma storleksklass som från Canons EOS-5Dii. En olägenhet i krav på stora och snabba minneskort, samt hårddisk vid arkivering.
 
Test av NX10

Hittade en test på www.ephotozine.com där kameran presenteras som riktigt trevlig. Dock framstår Samsungs tyngsta argument om att en större sensor automatiskt medför vissa bildfördelar som ganska måttliga i verkligheten.

Konceptuellt sett så är NX10 en förenklad variant av DMC-G1/G2/G10.
Dock som ett ganska så lyckat första skott med spegellös implementering.

Samsung skulle behöva fler användare till sin NX-bajonett, för att på allvar tillsammans med Panasonic/Olympus kunna rucka på Canon/Nikons marknadspositioner. Måhända att video ändå är den funktion, som medför att marknadsandelarna för Sony, Panasonic & Samsung tar ett språng med denna kameratyp de närmaste åren.

Ref:
 
Finns nu testad på Dpreview. Rent brusmässigt verkar den inte fått den bästa sensorn och är video förstavalet går den nog bort. För oss andra som vill ha en smidig gatufotokamera kan nog NX 10:an bli riktigt bra.

Överraskande snabb och pålitlig autofokus.
30 / 2,0 pannkakan lika vass som Panasonics 20 / 1,7
Mycket bra handgrepp/ergonomi.
Mycket kamera för pengarna.
Kommer även en 20mm pannkaka och en kompakt 20-50 zoom.
Sedan skall man undvika auto-iso, motiv och smartlägen
om man önskar bästa skärperesultat.
/Stephan
 
Lagom till Photokina väntas nu en kompaktare model, liknande Panasonic GF-1 / Olympus PEN. Den förmodas heta NX100 och ha samma bildsensor som i den tidigare modellen NX10.

Undrar om den får sällskap med ytterligare någon fabrikant, som i höst ger sig in i EVIL-leken?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.