Annons

Samsung Nx-2000 - 20,3MP aps-c, pekskärm, wifi, nfc, raw

Produkter
(logga in för att koppla)

glemmy

Aktiv medlem
Hittar ingen tråd om den här kameran alls men det kanske inte är så konstigt egentligen.
En typisk konsumentkamera och Samsung är knappast något som aspirerande fotografer drömmer om. Hur som helst slog jag till på en då den för tillfället finns för 1990:- med 20-50mm-objektiv, blixt och Adobe Lightroom.

Jag har sålt av min Canon 5D Mark II med 24-70 f/2.8-zoom, några fasta objektiv osv. då jag helt enkelt tröttnade på storleken. Samtidigt drog jag inte riktigt nytta av styrkorna med en fet DSLR.
Jag gillar mer att experimentera med t.ex. adaptrar och gammal optik. Senast jag reste bort tog jag bara med mig en äldre DSLR med ett gammal manuellt objektiv och då kände jag fotoglädje. 95% av bilderna var skarpa och det var inte så att jag missade några tillfällen.

Förhoppningen är nu att komplettera Nx-2000 med det tunna pannkaksobjektivet på 30mm: http://www.samsung.com/global/nx/mobile/images/lense/prime/30mm_spec01.jpg
Kombinationen bör bli så tunn att den nästan går ner i byxfickan => kameran får hänga med överallt.

Sedan ska jag hitta en adapter till mina Pentax K-objektiv samt m42-objektiv.
Här efterfrågar jag lite tips. Läste att vissa adaptrar inte fungerar då en pigg i bajonetten måste tryckas ner: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1285237/0
Verkar inte som att alla lämpar sig enligt tråden ovan. Men letar efter billigast möjlig adapter.

Tvivlar på att det blir så mycket aktivitet i tråden :) men jag skulle vilja höra om någon fotar med Nx2000 i manuellt läge och hur det fungerar med "focus peaking" och liknande. Möjligt att fler Samsungkameror har liknande system så låt mig gärna höra hur det funkar där.
 
Samsungs NX-system förtjänar nog mer uppmärksamhet än det får, även om jag själv kanske inte tilltalas av just NX2000. Efterföljaren NX3000 känns mer i min smak, även om jag inte känt på den, då de "backat" och tillverkat en kamera med mer traditionell manövrering.

Jag har tittat på systemet några gånger och 30:an har alltid känts som ett av de mer intressanta objektiven. Tyvärr har jag inte mycket att komma med gällande din adapterfråga, för det slutade efter en omväg via Olympus XZ-2 med en Ricoh GR istället som komplement till "tjockkameran".
 
Tack för ditt svar ztenlund!

Ja Nx3000 är klart mycket läckrare och avsaknaden av knappar på Nx2000 kan nog bli ett irritationsmoment. Prisskillnaden är kanske lite svår att motivera för min del även om kitobjektivet har större omfång och bildstabilisering samt möjligen något bättre bildkvalitet (20-50 ska vara relativt bra).

Beställde en billig adapter på ebay. Kan återkomma när jag kunnat testa om ett par, tre veckor :)
 
ANNONS