Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samsung NX 11 (CSC)

Produkter
(logga in för att koppla)

benttoe

Aktiv medlem
Någon som har erfarenhet av en sådan kamera?
Köpte min igår för 1.000kr under rekommenderat priset då jag känner butikschefen.

Grym kamera enligt mig, stor sensor (samma som i 7D) snabb AF, nytänkande med iFn objektiven där du styr menyerna direkt ifrån objektivet, bra och färgrika bilder dock kan bilder i svagt ljud bli något brusiga.

Funderar nu på att köpa 50-200mm och kanske ett 30mm pannkaksobjektiv, men vet någon om andra objektiv fungerar och om du måste ha ett fäste? Dock förlorar man lite av tjusningen då andra objektiv inte stödjer iFn funktionen.

Endast haft kameran 1 dag men spontan känsla är 8.5 av 10 i betyg.
 
Jag har en NX10:a och kan rekommendera 30 mm pannkaksgluggen. Har även en adapter för att använda Nikon gluggar till den men då får man ingen af o s v så det blir till att köra manuellt...
 
Tack för svar.
Väntar på att butikerna skall få in 50-200mm och då blir det ett sådant tillsammans med ett 30mm.
 
Jag har en NX10:a och kan rekommendera 30 mm pannkaksgluggen. Har även en adapter för att använda Nikon gluggar till den men då får man ingen af o s v så det blir till att köra manuellt...

Men det blir åtm ljusmätning med objektiven så länge man håller sig till t.ex. Aperture-mode eller Shuttter priority-mode antar jag?
Är själv lite sugen på att iaf prova på Samsung NX. Antagligen en NX100 isf med 20mm 2.8 Pancake för att hålla nere storleken lite. Grejen med dessa spegellösa kameror är ju dels att få ner storleken.
 
Finns ö h t ingen elektronisk kontakt mellan kameran och objektivet via adaptern för Nikon gluggar så det är till att "histogram"-plåta i M-läge.
 
Finns ö h t ingen elektronisk kontakt mellan kameran och objektivet via adaptern för Nikon gluggar så det är till att "histogram"-plåta i M-läge.

Är du helt säker på det? Själ
Både såväl Pentax och Canons instegsmodeller bland deras DSLRs ljusmäter automatiskt med manuella objektiv utan kontakter. Inte bara sina egna utan självfallet även från andra märken - Kameran kan ju knappast veta vilket objektiv som sitter på utan cpu-kontakter ;)
Hur det ligger till med Olympus, Sony och Panasonic kameror vet jag inte helt säkert.
Men har för mig att jag läst om användare i Dpreview's forum som använt sig av manuella objektiv på deras Olympus DSLRs och kan nästan svära vid att m4/3 kamerorna rimligtvis ljusmäter, speciellt med tanke på hur vanligt förekommande det är att folk där använder sig av adaptrar och manuella objektiv. Likadant är det om man kollar i sektionen för Sony NEX.

Endast Nikon tycks va tillräckligt puckade att inte möjliggöra ljusmätning med deras någorlunda små och behändiga instegsmodeller utan man måste köpa till och mounta antingen något Dandelion-chip eller likvärdig chip med kontakt till varje manuellt Nikon objetiv man vill få ljusmätning med deras manuella objektiv , i syfte att snabba upp fotandet en aning.
När man som Nikon har en så jädrans stor mängd objektiv som utan adapter kan användas så borde de remligtvis också va smarta att använda det som ett slags trumfkort.
Jag har endast en Nikon D1H som systemkamera och har delvis som en följd av Nikons dumdristiga girighet valt att inte byta upp mig till Något nyare. Kameror som t.ex. D200, D300, och D700 må sakna integrerat vertikalgrepp men är trotts det inte tillräckligt mycket mindre än en D1 för att rättfärdiga bytet. T.ex. en Nikon D40 eller D60 eller mindre, om det nu funnits, (har haft all anledning ha lite koll på dessa instegsmodeller på senare år) med ljusmätning hade varit nära perfekt för manuella-objektiv.
Sökarna kan alltid bli bättre men är ändå åtm på D60 tillräckligt bra för att va fullt användbar vid manuell-fokusering. Vilket jag noterade då jag vid ett tillfälle provade farsans D60 med 18-50 kitzoom som han köpte för att själv ha, några år tillbaka.

Nu är jag varken intresserad av odiskret slammrande speglar, vilket också till viss del försvårar vid handhållet och lite längre slutartider jämfört med spegellöst eller lätt jämförelsevis otympliga om än väldigt ergonomiskt designade systemkameror.

Men även Koreaner med väldigt lite erfarenhet (deras systemkameror var enbart ommärkta Pentax-kameror med Samsung-firmware och jpeg-output) av spegellösa kameror med utbytabara objektiv tycks ha fått till i varje fall skapligt bra ergonomisk utformning i ett rätt tidigt skede.
 
Är du helt säker på det?

Nope, det jag kan se är att man på skärmen kan se exponeringen när man manuellt ställer bländaren på gluggen så kameran utför i a f någon form av mätning utan att prata med gluggen.

Kan säga att jag tagit riktigt skarpa och välexponerade bilder men ett Nikon 85/f1,4 + adapter med NX10:an... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.