Annons

Samsung GX20 förstör bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

llesrof

Aktiv medlem
Hej, jag har ställt frågan här tidigare men hittar inte inlägget. Min Samsung GX20 förstör bilderna. Idag var jag ute och tog 68 bilder och 18 av dem var förstörda. Det är vertikala ränder över hela bilden och det är skarpa gränser mellan färgerna. Jag länkar till en bild här:
http://www.llesrof.se/bilder/Funktionsbilder/SG203018.JPG
Tidigare var det någon enstaka bild som blev så här, nu är det så ofta att jag inte litar på kameran. Fenomenet inträffar när som helst och med olika objektiv och minneskort, så dessa ting kan vi utesluta som felkällor.

När jag kollar bilden på min iPad så syns inte ränderna, men kollar man på en vanlig datorskärm framträder de tydligt.

Jag ser inte någon fråga i ditt inlägg, men jag antar att du kanske undrar vad det beror på och vad man kan göra åt det.

Kameran är trasig. Det ser ut som om sensorn inte alltid blir ordentligt läst. Det är troligen någon komponent i kameran som har gett upp, och det finns inget annat sätt att fixa det än att endera laga kameran eller dumpa den. Reparationer brukar ofta vara dyrare än vad prylen är värd.

Om du har flera gluggar så är väl Pentax det logiska valet som ersättare.

Jo, det är det jag undrar även om jag kanske var otydlig med frågeställningen - varför blir bilderna randiga? Jag fick ett tips av en bekant att kolla upp något som på utrikiska kallas "vertical banding" och det verkar vara det min kamera råkat ut för. Det var visst inte helt ovanligt på denna modell och systermodellen Penatx K20. De sidor jag kollade på var några år gamla och de som haft problemet skickade sina kameror på gsrantireperation. Min garanti gick välmut för sisådär tre år sedan eller nått sånt.

Är det ett sensorbyte som gäller och vad kan det i så fall tänkas kosta?

Fick svar från dem idag att det troligen är huvudelektronikkortet som behöver bytas ut. Det kommer att kosta runt 2500:- Det är väl vad kameran är värd så jag funderar på om den är värd att lägga pengar på.

Du kan ju skicka ner kameran för prisförslag.
Då vet dom bättre vad det kostar och dom kan ju behålla
den om du inte är intresserad.
Jag tycker det verkar vara glappkontakt nånstans,
men då kanske det är just kortet som byts.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar