Annons

Samsung GX-1s eller Pentax K100d ?

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
är i valet och kvalet mellan att handla en Samsung GX-1s (finns för 3700 kr inkl. kitobjektiv i en stad i närheten) eller en Pentax K100D (finns för 4300 inkl. frakt) på ebay i Europa, med 18-55 samt 2GB minneskort).
Vilken kamera är bäst?
Har förstått att GX-1s är mer eller mindre en *Ist DL, men kom inte K100D efter?
Och i så fall, på vilka sätt var K100D bättre?
Eller är skillnaden marginell?
Har också hört att GX-1S i princip är oanvändbar på ISO 1600, hur är det med K100D, blir det extremt brusigt?
---
använder i första hand Minolta Dynax 7D och har en rad objektiv / utrustning till denna, men vill ha en back up-kamera då jag - halvt på skänk - fått ett gäng trevliga Pentaxobjektiv samt en blixt (som dock bara passar GX-1s, men ändå)

Tips?
Är K100D värd 600 kr mer?
 
GX-1S är samma kamera som Pentax *ist DS...

Största skillnaden är väl att K100D har skakredution i huset vilket inte GX-1S har, så det är kanske bättre att jämföra med K110D...
 
Ok, visste inte ens att det fanns en K110D,
dock - vill poängtera att jag ej är ute efter något som ska ersätta min Dynax 7D, i så fall hade jag köpt en K10d, vill ha en billig och lätthanterlig DSLR som reservhus. Och i nuläget helst en Pentax/Samsung.
 
Samsung GX-1S är samma kamera som Pentax *ist DS2, alltså en uppdatering av Pentax *ist DS. *ist DS2 har däremot aldrig sålts i Sverige.

K100D är i princip en *ist DL2, men med inbyggd skakreducering i huset, och uppdaterade bildbehandlingsalgoritmer.

Samsung GX-1S/Pentax *ist DS2 har pentaprismasökare mot K100D's mindre och "dimmigare" spegelbox. GX-1S/*ist DS2 har även en större buffert så vid kontinuerlig autofokus fylls inte bufferten upp lika snabbt. Sedan så finns även stöd för äldre TTL-blixtar, medan de nyare kamerorna endast stöttar P-TTL.

Däremot så har ju då K100D inbyggd skakreducering i huset och det har ju inte GX-1S/*ist DS2...

Gällande brusnivån vid ISO 1600 så har GX-1S/*ist DS2 lägre brusnivå på ISO 1600 än 10Mp kamerorna, inklusive Sony A100... Dessutom stödjs ju även ISO 3200. GX-1S/*ist DS2 har samma Sony 6,1Mp sensor som används i din Dynax 7D.

En nackdel med Samsungs kameror, som i praktiken gäller alla förutom GX-10: Få tredjeparts råformatsomvandlare stödjer Samsungs version av Pentax råformat PEF.
(GX-10 använder DNG, så den har inte det problemet).
Kolla gärna upp om din favorit-råformatsomvandlare klarar GX-1S innan köp. :)

Hälsar
R
 
Tror mig ha sett en test där Samsungkameran brusde mer än motsvarande Pentaxhus så det är tänkbart att mjukvaran kan skilja mellan kamerorna. Snabbare AF och SR talar för K100D.
 
Det finns skillnad i brusreducering och bildbehandlngen mellan *ist DL och *ist DS2/GX-1S (Samsung brusar något mindre än *ist DL), men jag har inte sett att det skulle finnas en skillnad mellan *ist DS2 och GX-1S.

Tester:
http://www.dcresource.com/reviews/samsung/digimax_gx1s-review/
http://www.digitalcamerainfo.com/content/Samsung-GX-1S-Digital-Camera-Review-.htm

Noteras bör att den medföljande råformatsomvandlaren - Samsung Digimax - inte fungerar på Mac!
ACR och Bibble lär däremot fungera med GX-1S.

Hälsar
R
 
Samsung GX-1L är samma som Pentax *ist DL2.
Jämfört med GX-1S/*ist DS2 så har GX-1L/*ist DL2 en mindre och "dimmigare" sökare av spegelbox-typ istället för en äkta pentaprisma, färre autofokuspunkter, inget stöd för TTL-blixtar och en mycket mindre bildbuffert vilket gör att den har irriterande väntetider vid kontinuerlig bildtagning. Dessa försämringar avspeglar sig dock i ett lägre pris.

Pentax K110D är en ny version av Samsung GX-1L och *ist DL2, och motsvarar dem i funktionalitet - fast autofokusen är uppgraderad med fler mätpunkter och något högre hastighet, annat som skiljer sig åt är uppdatearde bildbearbetningsalgoritmer som ger JPEG-bilder av högre kvalitet. K110D introducerades på marknaden för ett år sedan. Både GX-1S och GX-1L bygger på modeller som är nästan två år gamla.

Förutom GX-10 så har Samsungs affärsidé hitills varit att sälja utgågna Pentax-modeller. Visst var de bra på sin tid och de är fortfarande prisvärda om man kan köpa dem billigt, men de är mogna att ersättas nu och jag tror det kommer nysläpp från Samsung snart.

Hälsar
R
 
tack, någon dimmig sökare vill jag ej ha,
lutar i så fall åt en GX-1s om jag kan hitta någon för max 3500 kr (vill ej betala mer än så).

tycker Samsungs affärsidé kring sina DSLR är högst märklig. De gör ju ganska bra kompaktkameror redan så varför inte försöka ta ett steg till och utveckla egna DSLR i stället för att hela tiden ligga steget efter.
 
christianhylse skrev:
tycker Samsungs affärsidé kring sina DSLR är högst märklig. De gör ju ganska bra kompaktkameror redan så varför inte försöka ta ett steg till och utveckla egna DSLR i stället för att hela tiden ligga steget efter.

Det tar tid att utveckla systemkameror. Varken Pentax eller Samsung har hitills släppt kameror som är frukten av deras samarbete (arbetet med K10D började exempelvis innan Pentax och Samsung började samarbetet, så Samsung hann inte få in något eget i sin version GX-10, förutom mjukvaran). För att få ut Samsung på systemkameramarknaden snabbt så tog man utgågna systemkameror från Pentax.

Pentax och Samsung utvecklar ny teknik tillsammans och det är väntat att Samsung snart släpper sina systemkameror med egen design, som bygger på Pentax och Samsungs tekniska samarbete.

Hälsar
R
 
Tack för all hjälp, är dock främst en budgetvariant jag letar efter, Samsung GX-1s skulle funka utmärkt, tyvärr är den halvsvår att hitta billigt numera,
vill hellre ha den än GX-1l (som kostar 3695 kr
inkl. kitobjektiv i en Expertbutik här i länet).
fast 3695 kr för en helt ny digital systemkamera
med kitobjektiv är ju väldigt billigt. I synnerhet
om man har ett gäng Pentaxobjektiv sedan tidigare.
 
GX-1L funkar bra om du inte tänker plåta mycket serietagningar.
Om man tittar i sökaren på K100D och K10D, vilket är ungefär samma sak som att jämföra GX-1L och GX-1S så är skillnaden en större bild med pentaprismat i GX-1S/K10D. Nån disig bild ser jag inte.
Ta med din Minolta och jämför.
Jag skulle nog lägga på drygt? 1500 och köpa K100D Super så får du bla skakreducering.
 
går att köpa K100d via England (och eBay) för
4300 kr inkl. 18-55 och 2gb minneskort.
och inklusive frakt till Sverige.
helt ok pris, det också.

http://cgi.ebay.co.uk/NEW-PENTAX-SL...ryZ31388QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

/c
(och som sagt, är inte ute efter en ersättare till Dynax 7D - som för övrigt har en fantastisk skarp och fin sökare -
är mer ute efter en billig komplementkamera som i det här fallet snudd på är jämbördig med Dynax 7D,
väntar med steget upp till Sony D900 kommer)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.