Annons

Samsung GX-10, köpa eller inte köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotobiten-67

Aktiv medlem
Hej!

Jag letar efter en Digital SLR och har inte mycket pengar på fickan.
En av mina vänner har en Samsung GX-10 med Tamron glugg 18-55 2,8.
Kameran har bara gått 2000 bilder och inköptes ny 2007.
Priset som han vill ha är ca 4000kr.

Är det samma gänga på Samsung som Pentax?
Har sökt en del på nätet och sett att samsungobjektiven ej är många...
Varvid jag tvekar till att köpa kameran.

Sedan tidigare har jag endast kört med analoga SLR, Canon Eos300, Minolta XG9 & XE-1.

Så detta ska bli mitt 1:a steg in i den Riktiga digitala världen.

Tacksam för köpråd.

Mvh Lasse
 
Pentax K10D och Samsung ar i stort sett samma kamera, samma objektiv, sa ja, det ar samma ganga.

Det ar en kompetent kamera, objektivet vet jag inget om.

Om du har objektiv fran anting EOS300 eller Minolta, kanske begagnade Canon eller Sony kameror kan vara nagot ocksa? (Kan inget om Sony/Minolta sa dessa kameror du namner kanske inte har samma fattning som nuvarande Sony)
 
Ny GX 20?

Cyberphoto har en drive på nya GX 20 med ett kitobjektiv. Det är en lite bättre kamera utan att säga att GX 10 är dålig. I stora drag är Samsung och Pentax samma kamera. Men GX 10 har en sensor från Sony medan GX har en cmos-sensor från Samsung..
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GX201855&infArtnr=K20D1855&flik=sc1

Objektiv till både Samsung och Pentax finns det mycket av. Dels äldre med k-fattningen men både Sigma och Tamron har bra gluggar av senaste snitt som väl täcker de flesta behov...
Någon brist på objektiv lär det inte vara... Dock väntar vi pentaxianer på en ny tätad telezoom som ligger i vassen och lurar. Dyr som guld men kanske det är så att den som väntar....?

Intressant att Samsungs 50-200 telezoom är betydligt billigare än Pentax dito som är i stort sett samma glugg.. Samsungen är ett riktigt prisvärt objektiv...
 
Senast ändrad:
4000 kr med objektiv och snudd oanvänd..

Jag skulle köpa den om jag vore du.. Betänk att du även får vädertätning på köpet.. Läs Cyberphotos test av Samsung GX10..

Så här lyder slutorden tex i deras test..

""""Slutsats
Kamerahuset är av absolut Toppklass! Det är bara Canon och Nikons yrkeskameror som slår GX10 i byggkvalité, men dessa kostar också flerdubbelt mer än GX10. Bildkvalitén finns heller inget att klaga på, så länge optiken presterar toppklass så blir även bildkvalitén toppklass.""""




Mvh
Tobbe.
.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.