Annons

SAMSUNG EX2F, kanske ett alternativ

Produkter
(logga in för att koppla)

kvarndalen

Aktiv medlem
Samsung står nog inte högt i kurs bland fotosidans medlemar. Jag är nog en av få som använder en Samsungkamera regelbundet. Den modell du tittar på har jag inte använt.Så jag kan bara säga att den kamera jag använder ger bilder av bra teknisk kvalité. Den når inte riktigt upp samma nivå som min Pentax K5 på högiso.
Men den är tillräckligt liten för att få följa med då jag gör saker där foto inte har högsta prioritet. Eller när det av utrymmesskäl inte är möjligt att ta med en stor systemkamera.

Micke.

Hej den här kameran har en del finesser.
WiFi, extern stereo-mic ,trådlös fjärrkontroll, om man nu inte vill använda sin smartfone som fjärrkontroll
........
Jag tycker den är läcker, med sin retro design.

Det ända som stör mig är att den i 1080p "bara" kan spela in 30 fps.
Men det har kanske ingen betydelse eller ?

Jag har ettan, den har video i VGA eller nåt sånt pga CCD sensor.
Tvåan som du pratar om har ju CMOS och funkar kanske upp till 1600iso.
Om jag är snäll kallar jag den för en fattigmans Leica, men som "alla" andra kompakter räcker inte batteriet så långt, köp en extra eller fler om du "sprayar" med kameran.
Min tar tid på sig att skriva till kortet, men e egentligen en kompetent kamera.
Alternativet som jag ser det är Richo GR, som har APS sensor och är en "riktig" kamera.
Men den saknar Wi fi, jag funderar på den eller en uppdaterad modell.
Samsungen är riktigt prisvärd pga att ny modell kommer i höst eller nästa år.
Jag tycker att Richon är prisvärd oxå och den är riktigt kompetent.

Personligen då är bara 30fps en dealbreaker direkt men har man ingen annan kamera som materialet ska mixas med så är det ju ganska lugnt om man håller sig borta från lysrör och annat.

Men största dealbreakern imo är priset. Tvivlar på att den är "bättre" (beror ju på vad man vill ha) än en Nex-5t eller Panasonic G6 som finns i samma klass. Eller varför inte rx100.

Men om du slår till så är jag mycket nyfiken på resultatet.

Hej
Det som fattas på RX100 II är 24 mm vidvinkel, så den är inget alternativ.
evf är inget jag betalar extra för, jag kör med LCD Viewfinder Extender

Skulle byta vidvinkeln mot 50mbit alla dagar i veckan, och de inbyggda ND filtrerna. Jag körde visserligen med magnetisk ND på min mk2 och det tog mindre än en sekund att ta på/av och den gick fortarande ner i fickan, men inget slår inbyggda.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar