Annons

Samspel fotograf vs. modell

Produkter
(logga in för att koppla)

Sony5

Aktiv medlem
Hej!
Jag är väldigt ny på modellfotografering och har upptäckt ett problem...
Jag har fotat en tjej 3 ggr nu och dom 2 senaste gångerna har hon blivit lite frustrerad över att jag coachar henne för lite eller för att jag tar *för lång tid på mig*... hon vet inte hur hon ska stå, hon vet inte var hon ska titta osv. och ibland väntar hon på att jag ska knäppa och det känns frustrerande för mig!

Så här har jag lagt upp det hittills.
Jag föreslår en plats och har funderat ut i grova drag hur jag vill ha det, sen låter jag henne agera fritt utifrån det. Jag tycker det är jättesvårt att detaljstyra! Typ "Lyft armen", "Titta hit, titta dit", "Läs en tidning" osv.
En annan grej är att jag *väntar ut henne*, dvs. tittar genom kameran för att hitta just rätt bild men då hamnar hon lätt i ett stelt, obekvämt tillstånd.
Jag vill ta *spontana* porträtt när hon inte är alltför medveten om kameran och då knäpper jag flera bilder i tät följd.

Vi tycker båda 2 att vi lyckats med flera bilder och ingen av oss har tidigare erfarenhet av den har typen av fotografering... jag kan tillägga att våra fotningar har beslutats ganska hastigt pga. av att vi har svårt att hitta gemensam tid. Ofta efter ordinarie arbete då vi båda är rätt trötta...

Hur får ni samspelet att funka?
Hur håller ni er modell på gott humör?
Hur mycket detaljstyr ni?

Jag är mycket tacksam för tips, trix och andra allmänna erfarenheter!!

Vilken typ av roller och karaktärer tänker du på?
Jag har funderat lite i dom banorna själv men inte kommit på något lämpligt...

Har ungefär samma som du. Byt position ett tag. Tänkt att du vore hon. Då hittar du nog lite instruktioner som du kan ge henne.

Gå igenom tillsammans vad du eller ni tillsammans vill uppnå. Att spela en roll är en mycket smart lösning i och med att både modell och fotograf kan slappna av. Det är inte personen som blir fotograferas utan den rollkaraktär som spelas. Det gör också att fotografen kan be karaktären göra sådant som karaktären gör, som modellen normalt som ickemodell inte skulle göra eller fotografen kunna be om. Ett rollspel, för att nå den önskade bilden, där båda lever sig in i vad rollen innebär.

Uttryck som glad, ledsen, arg, förvånad o s v är ett sätt att få till minspelet.

Gott om andra bidler med fungerande poser kan man spara och skriva och ha utskrivna som inspiration. Prova er fram. Ta en bild, ändra, ta en bild ändra. Småning om blir det rätt.

Gemensamt arbete ger oftast i mitt tycke bästa resultatet.

Samtidigt som hon blir frustrerad över att du "coachar" henne för lite så borde du bli lite frustrerad över att hon agerar för lite. En bra modell ska inte behöva speciellt mycket coaching, såvida inte fotografen har en väldigt spcifik önskan om posen.

Ni båda är nybörjare, och ni gör det för att det är kul(?), inte som ett jobb. Slappna av och lek fram bilderna.

En bra grej kan vara om hon har en god vän med, som hon har roligt med. Observera att det är viktigt att det inte är en "tråkig" vän. Hon ska skämta, göra fula miner bakom din rygg, ja i princip vad som helst som får modellen att slappna av och tycka det är kul! :)

Jag känner igen situationen. Är man inte så erfaren som modellfotograf så blir det frustrerande att arbeta tillsammans med en modell som har svårt att ta egna initiativ.

Jag har plåtat snart ett 30-tal tjejer, vissa av dem flera ggr, och funnit att vissa tjejer kan det där med att posa redan vid första tagningen och de är underbara att jobba ihop med. Medan andra, även efter flera sessioner, aldrig "kommer in i det". Och då blir det ansträngade och ibland tom irriterat.

Jag tycker ofta hon gör helt rätt men jag tror hon har svårt att, så att säga, *se sig själv* medan vi fotar.
Sist sa hon något om att ha en spegel bakom mig. Det kanske kan vara en bra idé trots att man måste flytta omkring den... eller så kan jag hålla upp den medan hon testar en ny pose och sen när hon fått en uppfattning om hur hon ser ut kan jag börja fota henne... hmm, det kanske kan vara ett sätt :)

Vi gör det för att hjälpa mig att utvecklas som fotograf och jag är än så länge mest inriktad på att få det så tekniskt bra som möjligt.
Testar reflexskärm, blixtljus, naturligt ljus osv. och det är klart att jag koncentrerar mig mindre på hur hon agerar då.

Mmm, det är inte så lätt ;-)

Tack för tipsen!!

Det är ofta svårt för oerfarna fotografer att ge handfasta anvisningar för modellerna, men enligt min mening så är det fotografens ansvar att driva sessionen. Det är ju inte så att du är på en "show" och skall fotografera när något passande dyker upp.

Tänk dig själv in i hur stel du antagligen skulle bli om nån bara satte upp en kamera och sa "gör litet poser".. :)

Mitt råd till dig som nybörjare är att skissa upp 5- 6 bilder i detalj som du verkligen vill ta. Tänk ut "allt" dvs hur ska modellen stå, känsla, hur ska armarna vara , vad vill du med bilden mm mm. Visa upp din "skiss" för modellen och förklara så ska du se att det kommer att rinna på bättre. Mina skisser är enligt egen hiroglyfmodell och fungerar mest som mina egna minnesanteckningar, men även modellerna fattar efter ett tag mina kråkfötter och kollar i min skissbok mellan tagningarna för att förbereda sig .

Lycka till och framför allt HA KUL !!

Precis. Alltid bra att rita ned poser och ideer som man får i tod och i otid.

Ha ett egmensamt tema för sessionen så att ni båda är sporrade och delaktiga. Fråga henne hur hon helst skulle se sig på bild. Kan bli en trevlig utmaning ( kan ju bli allt från romersk gudinna, älva, ängel, glamourporträtt mm ), och övning.

Då kan jag rekommendera Posing Techniques skriven av Jeff Smith.
Väldigt bra material för nybörjare.
Bättre att du läser till dig hur du ska göra än testar dig fram nu i början. (kan bli lite jobbigt för modellen o för ditt självförtroende).
Sen tycker jag att det är bara o kämpa på, ge aldrig upp. Blir säkert bra till slut.
Lycka till!
Mvh /Hebbe

Kolla på 'Top Model' så kanske du kan få tips och idéer där. Det är väldigt intressant att få en glimt av hur de fixar med ljussättningar, regisserar modellerna, jobbar med kamerorna etc.

Jag tror att en bra grejj är fota massor jämföra gamla och nya bilder, slopa det du tycer blev mindre bra och spinn vidare på det du gillar.
Då har du lite mer hum om vad du vill tills nästa gång du plåtar, så då är det lättare att styra modellen.

Sedan att du gör det så enkelt som möjligt i början.
Använd inte för mycket teknik i början, så slipper du tjorva med att flytta blixtar, snubbla på synksladdar och sånt utan kan lägga all energi på modellen.

Samma sak med rekvisita det är lätt att man drar in för mycket prylar i bilden vilken gör det ännusvårare att komponera in en förvirrad modell i en härva av saker.
Jobba enkelt lär dig jobba med enbart modellen först. Sedan när du känner dig mer bekväm med att styra en modell så kan du börja ta in fler saker i en bild.

Kör hårt, det finns inga regler!

Sans skrev:
Kolla på 'Top Model' så kanske du kan få tips och idéer där. Det är väldigt intressant att få en glimt av hur de fixar med ljussättningar, regisserar modellerna, jobbar med kamerorna etc.

jag trodde det var ännu en intrig- och "var så elak som möjligt"-såpa, men jag ska väl kolla lite där då...

Fredrik Ottosson skrev:
Sedan att du gör det så enkelt som möjligt i början.
Använd inte för mycket teknik i början, så slipper du tjorva med att flytta blixtar, snubbla på synksladdar och sånt utan kan lägga all energi på modellen.

Jag har bara min blixt på kameran och min reflexskärm när jag är inomhus... jag har ingen studio utan vi var hemma hos henne och då kunde jag inte ta med mina bygglampor, så nog e det enkelt alltid ;-)

Tack för alla hjälp!! Jag uppskattar det verkligen!!

Sony5 skrev:
Jag antar att det är en bok, eller finns den på nätet?

Ja det är en bok, inte så dyr heller.
Finns på aldibris bla. Bara o söka.
Den hjälper en komma igång sen kan man välja själv hur man vill utvecklas. Finns säkert andra böcker oxå,men jag tycker om jeff smiths sätt att lära ut.
/Hebbe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar