Annons

Sammankoppla 2 eller fler nikon tele-konvertrar

Produkter
(logga in för att koppla)

Daez

Medlem
Hallo!

Vad krävs för att koppla samman 2 eller fler nikon tele-konvertrar till ett hus? Nån slags stepring eller liknande misstänker jag, men exakt vad för slags? Vet att resultatmässigt med fler konvertrar blir det rena korvmoset, men det är en annan fråga (så det behöver inte diskuteras).

Har sökt endel och har även försökt ringa (inte många som har öppet en lördag) men inte funnit något.

Tack på förhand. /Dennis

Nu är jag inte så aktiv Nikonanvändare, men jag tror inte det behövs några extraprylar alls. Iaf vet jag att man med Canonutrustning kan använda dubbla konvertrar (t ex en 1,4x och en 2x) utan problem.

Har de inte aktivt gjort det omöjligt borde det ju inte vara några problem! Stepringar och grejer ska väl inte behövas, de har ju samma bajonetter som objektivet och huset.

Däremot har ju Nikon gjort så att bland annat 70-300 VR har någon liten grej på bajonetten så de inte går att använda med en original TC . De kan ju ha gjort något liknande för att göra det omöjligt att använda två TC tillsammans...

Annars har väl Sigma eller någon en 3X TC, även om den säkert är hemsk kanske den inte är sämre än att använda två andra tillsammans?

Där ser man. Lite märkligt -- hur tänkte de då?

För övrigt borde det väl funka att "stacka" konvertrar från t ex Kenko även på ett Nikonhus?

Nikon själva anser helt enkelt att det inte går att få bra resultat av det, eller tillsammans med billigare objektiv, alltså har de gjort det omöjligt.

skulle tro att det beror både på att de vill sälja fler objektiv och att det inte ska komma ut rapporter om mängder med folk som köpt t.ex. 18-200 och en TC och får dåliga bilder. Skyller de alltihop på TC:n eftersom objektivet funkar bra utan den får Nikons TC dåligt rykte fast de funkar bra med dyrare objektiv.

Det är just vad Nikon har gjort ...

Det går dock att modifiera --> http://nikonpages.heymanphotography.com/tcmod/index.html

Tack & bock för den! Synd att dom ska göra på det viset då :(. Då blir man väl tvungen att köra TC-17eII - 20eII - 14eII för att få det att lira misstänker jag, i.o.m att 14 och 17 inte lirar ihop. Med världens ljusförlust och skärpa o.s.v. såklart. Men men blir väl att pilla lite när 20eII kommer på månd eller tisd då.

/Dennis

Man får inte fråga varför du vill göra så?

Vill du ha extremt lång brännvidd billigt skulle kanske ett spegeltele kunna vara något istället?

Mer för skojs skull dom få gånger man nu kommer använda dom ihop (ungefär väldigt sällan) :)

Det beror förstås på vad man sätter på sina konvertrar, men en del fågelfotografer använder Canon 500/4 på 1,4x på 2x med riktigt hyfsat resultat.

ANNONS