Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samma namn på foton

Produkter
(logga in för att koppla)

NovaCapella

Aktiv medlem
Hej
Har laddat in foton till en Nexus 7 två ggr under semesterresa via en app och otg-kabel. Fotona ligger nu (vad jag kan förstå) parvis med samma namn, tex två bilder med namn dcs_001 osv. Vid bildvisning visas den först tagna bilden för att omedelbart skrivas över med den andra med samma namn.
Hittar inget sätt att skilja dem åt. Har försökt byta namn men då byter båda namn.
Har någon något tips om åtgärd. Tacksam för hjälp.
///Lars-Ove

Jag kopplade min Nikon D90 till Nexusen via en OTG och importer då bilderna mha äpplen Nexus media importer.
///Lars-Ove

Jag kopplade min Nikon D90 till Nexusen via en OTG och importer då bilderna mha äpplen Nexus media importer.
///Lars-Ove

Usch för smarta plattor som gissar vad man avser att skriva. Så här ska det vara:

Jag kopplade min Nikon D90 till Nexusen via en OTG-kabel och appen Nexus media importer. Andra gången jag gjorde detta så lagrades de nya bilderna i samma mapp och med redan upptagna namn.
///Lars-Ove[/QUOTE]

Om de är i samma mapp så kan de rimligen inte ha samma namn. Nånting måste skilja, antingen mapp eller namn.

Kolla menyerna i din D90. Jag tror att du har något som heter Filnummersekvens ( kanske i menyn d8). Om du sätter den på On så numreras filerna löpande. Om inte så får du samma filnamn beroende på hur du exporterar och/eller skiftar minneskort vilket kan orsaka en del konstigheter med likadana filnamn vid export. Jag är ingen expert på detta men jag har min D7000 inställd på On och nu heter mina filer typ DSC_9067.....osv, dvs det löper på uppåt oavsett om jag byter kort mm.

Kolla menyerna i din D90. Jag tror att du har något som heter Filnummersekvens ( kanske i menyn d8). Om du sätter den på On så numreras filerna löpande. Om inte så får du samma filnamn beroende på hur du exporterar och/eller skiftar minneskort vilket kan orsaka en del konstigheter med likadana filnamn vid export. Jag är ingen expert på detta men jag har min D7000 inställd på On och nu heter mina filer typ DSC_9067.....osv, dvs det löper på uppåt oavsett om jag byter kort mm.

Tack för tipset, detta förhindrar ju liknande incidenter i framtiden.
///Lars-Ove

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto