Annons

Samma LR katalog på bärbar

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Ni som använder både stationär och bärbar dator, kör ni med en kopia av er arbetskatalog på från er stationära på eran bärbara eller kör ni en helt ren katalog?

Dat där är något som LR inte är bra på. Programmet är byggt för att vara en användaremiljö på en dator. Sedan kan man ju alltid hitta workarounds sim är mer eller mindre bra.

Det bästa sättet är att använda ett synkprogram och föra över alla bilder och LR-katalogen till den andra datorn till rätt ställen.

Jag 2 bärbara fast problemetiken är densamma. Jag har USB diskar på båda där jag har filerna.
Fast jag har valt en annan väg. ag skriver alla metadata till XML-filerna eller JPG/TIFF. Sedan synkar jag bara bilderna inkl. XML-filer.
Det gör att mina raw-bilder får med sig det mesta över till den andra datorn. Det jag inte får med mig är historik, collections osv. Fast i mitt fall jobbar jag ytterst sällan med bilder på min Macbook Air. Det är mer för att kunna visa bilderna när jag är för slö för att ta med mig den tyngre Macbook 15 Retina.

Så vill du att båda datorn skall fungera exakt lika med LR kräver det jobb. Plug-ins och annat måste också synkas eller installeras om allt skall bli lika.

Sedan återstår problemet om hur man gör om man redigerat på den ena andra datorn och skall ha tillbaka detta till huvuddatorn för bildredigering. Avancerade synkåprogram kan ofta ställas in för att synka filer båda vägar. Fast min erfarenhet är att det ofta uppstår konflikter och problem om man gör på det sättet.

Nackdelen med den lösningen är väl att man måste ha tillgång till internet. Vilket snabbt blir en kostsam affär om man befinner sig utomlands.

Var och en får nog skaffa sig en lösning som fungerar för hen. Jag har inte ännu sett någon som kommit på en som inte också har nackdelar.

LR har en databas och arbetssätt som börjar kännas förlegat. LR-katalogen skall helst ligga på datoran hårddisk för max prestanda. Fast när allt fler skaffar SSD diskar som inte är så stora så äter LR-previews gärna upp mängder av plats. Den växer gärna över alla breddar.
Kör facedetection och den drar lätt iväg i 40 GB eller mer.

Det känns som Adobe borde närda strukturen för hur LR jobbar.

Nackdelen med den lösningen är väl att man måste ha tillgång till internet. Vilket snabbt blir en kostsam affär om man befinner sig utomlands.

Var och en får nog skaffa sig en lösning som fungerar för hen. Jag har inte ännu sett någon som kommit på en som inte också har nackdelar.

LR har en databas och arbetssätt som börjar kännas förlegat. LR-katalogen skall helst ligga på datoran hårddisk för max prestanda. Fast när allt fler skaffar SSD diskar som inte är så stora så äter LR-previews gärna upp mängder av plats. Den växer gärna över alla breddar.
Kör facedetection och den drar lätt iväg i 40 GB eller mer.

Det känns som Adobe borde närda strukturen för hur LR jobbar.

Du har nog inte hajat finessen riktigt.
Man har en mapp på C med katalogen som är synkad med molnet. Det går alltså utmärkt att jobba utan uppkoppling. När man sen är uppkopplad så uppdateras mappen automatiskt.
Nackdelen är ju att bara en dator i taget kan utnyttja LR, för annars blir det knas

Ser smidigt ut, men jag har inte bilderna på någon nas så jag kommer inte åt dem hur som helst utan jag har dom på två diskar på min stationära. Sen är min LR katalog på 40 Gb så det är något jag måste kolla över i så fall. Det är dock inget alternativ för mig att köra med flera kataloger då jag ofta kollar, behöver, bilder från olika år så det tror jag inte skulle fungera för mig.

Som du säger Flash Gordon så finns det ingen klockren lösning, men som jag ser det så finns det inga direkta alternativ heller.

Ni som kör tex Capture one, hur jobbar ni?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto