Annons

Samma ljus, samma inställning helt olika resultat

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotomickan

Aktiv medlem
Lite osäker på var jag skall ställa denna fråga, chansar på att detta är platsen.

Fotar mycket hockey, men har fått problem sedan jag bytte upp mig till D200. Istället för att avta tycker jag att problemen ökar...:-(

Fotar i RAW, står på samma plats (alltså samma ljusförhållanden), ställer wb mot isen, kör manuellt samma tid (1/500), samma bländare (idag 2,8), samma ISO (1600). Det som kommer ur kameran in i Lightroom ser definitivt inte ut att vara taget under samma förutsättningar... En bild är gul, en grön, en perfekt (tack och lov :), en mörk och jättebrusig osv...

Gör Lightroom något med bilden när den importeras, eller vad är det som händer... Fel på mig? Eller på kameran?

Hoppas jag förklarat så du förstår och kan ge ett bra svar.

/M

Saken har diskuterats tidigare och då gällde det visst innebandy. Troligen är det ljuset över isen som är problemet. Om ljuset är urladdningslampor (lysrör, kvicksilver mm) och man kopplat dem lite olämpligt på faserna så får man det här fenomenet pga att urladdningslampor slocknar nästan helt i priodväxlingarna. Dessutom; ju kortare exponeringstid, desto mer uttalat blir problemet.

Tack Sten. Skall ta ett snack med vaktis och höra om de gjort något jobb med belysningen under sommaren, för det var när säsongen startade på nytt och med ny kamera som det började krångla.
Det blev så uppenbart igår när jag radade upp 20 hockeyskolebarn framför mig och tog 6 bilder direkt efter varandra och alla såg olika ut.
Får väl klättra upp och montera en lampa med fjärrstyrning som slår mot taket, så jag får vettigt ljus ;-)
/M

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar