Annons

Samma fel på kameran fortfarande efter två reparationer, vad har man för rättighter?

Produkter
(logga in för att koppla)

HenrikHansen

Aktiv medlem
Jag har en KonicaMinolta Dynax 5d som krånglar. Krånglet kan sammanfattas i två fel.

1. Vitbalansratten är söndrig. Om jag har ett läge inställt väljer kameran ibland istället ett annat. Till exempel är läge automatisk vitbalans inställt, men kameran hoppar över till absolut färgtemp-läge.

2. Avtryckaren hoppar inte upp efter att man tryckt ner den vid vissa tillfällen. Detta brukar jag kunna avhjälpa någorlunda med att trycka ner avtryckaren många gånger i avstängt läge för att lixom smörja upp. funkar inte helbra dock.

Dessa fel är reparerade två gånger (iaf vitbalansgrejen) av Zieger Teknik och har nu kommit tillbaka igen.

Att det finns ett fel på kameran som reparatörerna inte lyckas fixa är ju uppenbart, men har jag någon lag på min sida om jag ska gnälla i butiken?

Jag har garantitid kvar och jag har aldrig tappat kameran eller något liknande.

Vad jag är sugen på är ju så klart en ny kamera istället för en som bara krånlar. har jag tillstånd att få en ny? Dessutom kommer ju nya problem eftersom varken KM eller modellen finns längre...

Är det någon som har några erfarenheter eller några bra ställen att leta svar på?

Tack på förhand.

Henrik:

Du kan ju alltid stödja dig på konsumentköplagen. Reklamera kameran hos handlaren du köpt den av och kräv att få häva köpet då det uppenbarligen är så illa att felaktigheterna i kameran ej har kunnat åtgärdats trots att verkstaden fått två chanser.

Skulle handlaren trilskas så kontakta kommunens konsumentrådgivare och lägg fram saken och begär hjälp därifrån. Din kamera fungerar ju inte och har ju inte gått att få funktionsduglig.

Stå på dig och ge inte upp i första taget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar