Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samma bild i olika webbläsare

Produkter
(logga in för att koppla)

spirellan

Aktiv medlem
Hej! Hoppas detta är rätt forum för min fråga.

Jag använde nästan alltid Internet Explorer. Jag har också Firefox installerat på datorn och kan skifta utan problem däremellan.

När jag varit inloggad på FS har jag alltid använt Explorer. Igår tittade jag i Firefox ffg och märkte att samma bilder ser helt olika ut i dessa bildläsare. I FF blev bilderna enkelt uttryckt mer kontrastrika och sv/v mer sotiga. Skillnaden var stor.

Upptäckten är ny för mig. Samma skärm, samma tillfälle, samma bild men med olika utseende på bilden.

Frågan infinner sig genast om de användare på FS som har Firefox och de som har Explorer bedömer och ser samma bild? Utgångspunkterna är ju olika.

Någon som har stött på detta?
/Eva-Lena

Frågan infinner sig genast om de användare på FS som har Firefox och de som har Explorer bedömer och ser samma bild? Utgångspunkterna är ju olika.

/Eva-Lena

Så är det.
Den troligste orsaken är den som anges ovan.
Vidare ser bilder starkt olika ut beroende på skärminställningar, upplösning, skärmtyp, övrigt ljus i rummet, betraktarens ögon, sinnesstämning, etc etc. Det är helt enkelt kört att få helt objektiv bedömning.

Den troligste orsaken är den som anges ovan.

Det är inte bar den troligaste orsaken, det ÄR orsaken.
Idagsläget finns det bara två webbläsare som hanterar färgprofiler och det är tidigare nämnda Firefox samt Safari.

Att en stor del av alla bilder som ligger på internet inte har någon färgprofil alls eller är taggade med helt fel profil är ytterligare ett problem men det spelar inte så stor roll om webbläsaren ändå inte hanterar profiler utan helt sonika visar bilderna i skärmprofilen.

//D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar