Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samlarna

Produkter
(logga in för att koppla)

gunte

Aktiv medlem
Såg ett TV-program igår som hette "Samlarna" och som följde några gentlemän i deras jakt på fjärilar. Jag fick bekräftat en tanke jag haft tidigare att som diafotograf i naturfacket är jag också en "samlare".
Att tassa runt på allehanda platser, diskutera och försöka lösa uppkommna problem under fotograferingen med någon likasinnad. Att känna
ett nöjsamt sug i magen om jag lyckas "samla" på mig några exemplar som jag tror kommer att passa i samlingen. Att i viss mån "preparera" resultatet på plats men i huvudsak ägna mörka kvällar åt "preparering", passar ju även in på diafotografen.

Arkivlådor som tas fram och beskådas i lugn och ro, studera den pefekta och färdigpreparerade diabilden och se det som en dagboksstudie. Låta minnet vandra tillbaka i tiden till platsen, ljuset och dofterna som fanns vid tillfället. Att studera och jämföra flera exemplar av samma motiv och hoppas att vid nästa tur hitta en annan variant o.s.v.

Ja att "samla" innebär inte bara att fotografera.Samlandet är inte över förrän "prepareringen" är genomförd och då börjar man ju samla igen och så fortsätter det....

Mvh/Gunte..

Mörka kvällar passar även bra till att sortera sina digitala filer. Så, även en digitalfotograf kan nog vara en samlare.

Jag samlar på så sätt att jag försöker fotografera samma motiv fast olika årstider. Vissa motiv har jag snart alla.

/mvh Catarina

ANNONS