Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Saltade portokostnader!

Produkter
(logga in för att koppla)

Gigas

Aktiv medlem
Såg en pryl till min Hasselblad på Blocket av en fotofirma i vårt land för 500:- som verkade lockande.
Jag kontaktade firman och anmälde intresse men drog öronen åt mig då frakten var satt till 195:- för en pryl som mäter 11x11x2 cm och väger strax under 200 gram.

Jag påpekade att via Postens hemsida så kostar ett 1:a klass brev med måtten 15x15x5 cm. och med en vikt på 250 gram, för att tillåta lite bubbelplast och en provpåse, 36:- och inte som begärt 195:- och man börjar undra om detta är ett sätt för säljaren att öka vinsten på produkten med att salta totalpriset nu när frakten blir omotiverat hög.

Vill man ta betalt för emballage och packning så bör detta framgå tycker jag som nu tappat lusten att handla hos firman.

Gungor och karuseller du vet...

Jag upplever sån't där mer som ett sätt att tala om att man egentligen inte vill skicka varorna för att "det är bökigt, men om nu någon ändå vill så får de väl betala ordentligt..."

En som verkligen vill sälja på distans ser naturligtvis till att även frakten är kostnadseffektiv för kunden.

Å andra sidan, det är bökigare och mer kostsamt att hantera ett paket som skall skickas än att bara lämna ut det över disk, särskilt om det kanske inte är deras primära leveransväg, och de måste ju täcka sina kostnader. Borde man inte kunna förhandla detta med dem, eller åtminstone få deras synpunkt på att frakten uppgår till nära 40% av varans pris?

Spelar väl inte så stor roll om man ska skicka ett tuggummi eller ett objektiv. Man måste ta betalt för hanteringen. Det ska packeteras, adresseras, bäras iväg till närmsta postlåda. Ska det skickas rekommenderat så är det mer tid som går åt.

Det är helt enkelt inte som att skicka ett e-mail eller ett brev på sin fritid.

Personligen lutar jag iofs också åt att de egentligen inte vill skicka saker och ting över huvud taget. Så skulle jag också göra.

/Maverick

Intresset för att sälja varor måste återspeglas i företagens service.

Om det läggs på kostnader som är orimliga i efterskott, och inte öppet visas med varan i annonseringen, så blir det som att resa med lågprisflyget, att allt kostar extra inkl. förtäring, rimligt bagage och t.o.m. toalettbesök, så att det lockpris som annonseras inte återspeglar verkligheten.

Jag köper gärna varor från svenska butiker och folk som vill sälja, men det finns gränser för vad jag tål i dolda omkostnader och i synnerhet i dessa dagar.

Normalt när det gäller leveranser från företag skickas paket oftast via postens företagspaket.

Ser man till kostnaden för den frakten och tiden det tar att paketera så låter inte 195:- så konstigt tycker jag,

Ska det skickas som brev finns ingen som helst garanti att det kommer fram. Vem ska då stå för kostnaden om det försvinner på vägen? Som företagare skulle jag vara negativ till det, risken för strul och dåliga relationer till kunden är överhängande.

Alternativet är ju att skicka som rekommenderat brev, men då måste någon sätta sig i bilen, åka in till postkontoret och skicka det. Kostnaden för den hanteringen blir nog minst lika stor som den för företagspaket.

edit:
Om man kollar på Nybro Foto:s hemsida (jag gissar att det är där du försöker handla) så tar de 145:- för frakten och 50:- för postförskott vilket blir 195:-. Helt rimliga priser tycker jag,

Senast ändrad:
Det finns ingen ursäkt för en fraktavgift på 195:- på en vara som mäter 11x11x2 och är värd 500:-. Ska man fjanta sig på det viset kan man lika gärna inte erbjuda postleverans som leveranssätt.

OK, jag kan se att det kostar att ta sig tid att packa åka till posten etc. och kan acceptera detta men inte att det inte framgår när varan bjuds ut till försäljning.

Dessutom när jag frågade butiken varför kostnaden var så hög, fick jag till svar att via Postens hemsida så framgick det att priset hamnade på 195:- och det är ett påslag på 40% på varans annonserade pris.

Jag vill inte dra denna fråga i någon långbänk och anser att jag har fått vädra mitt missnöje och tackar för er som deltagit i debatten.
Det finns viktigare saker i livet än att reta upp sig på detaljer och det gagnar till lite.

Fotografering och skapandet däremot skänker stor tillfredsställelse och berikar livsvandringen.

Det finns ingen ursäkt för en fraktavgift på 195:- på en vara som mäter 11x11x2 och är värd 500:-. Ska man fjanta sig på det viset kan man lika gärna inte erbjuda postleverans som leveranssätt.

Helt rätt! Varför skall ett företag få sina kostnader täckta? De kan väl se till att ha personal som arbetar gratis och förhandla fram ett avtal med Posten som gör att de slipper fraktkostnader. Det är med andra ord ett otyg att det skall kosta något överhuvudtaget och än värre, att folk skall ha lön för sitt arbete och företagarna få företagen att gå med vinst.

Jag förmodar att du föregår med gott exempel och arbetar helt ideellt utan minsta lön.

Nja lite fel ute där, de måste såklart istället höja priset på varan för att täcka sina kostnader.

De kan inte salta en fraktkostnad som alla vet är lägre än vad de tar ut.

Nja lite fel ute där, de måste såklart istället höja priset på varan för att täcka sina kostnader.

De kan inte salta en fraktkostnad som alla vet är lägre än vad de tar ut.

Två frågor:

1. Varför skall en lokal kund subventionera frakterna?
2. Hur fraktar du varan på ett säkert sätt till ett billigare pris?

Så här gick det till!
Jag har nyss skaffat mig en Hasselblad 500 med normal och letar efter tillbehör som jag behöver för att underlätta fotograferandet och göra det än mer spännande.

Jag söker på Tradera och Blocket såväl som E-bay efter detta med sökord ”Hasselblad” och hittar bl.a ett företag som erbjuder ett tillbehör som jag vill skaffa mig.
På sidan visas olika produkter och pris för varje enskild produkt.
Det står inget om vad denna pryl kommer att kosta i portoavgift men jag ser att till höger på annonssidan finns det en ruta som heter ”Lilla skicka-guiden” med Postens logga och där matar man in mått och vikt för att få ett pris på portokostnaderna.
Sagt och gjort så fick jag fram 36:- med utrymme för emballage och kontaktade säljaren som ville ha 195:-
ett klart högre pris.

Visst ska alla ha betalt för sina kostnader men det ska framgå klart och tydligt att så är fallet. Detta är det centrala i mitt resonemang!

Jag var naturligtvis lite för naiv och har inte förstått att man i dag har rätt att debitera vad man vill och för vilka tjänster som helst.
Jag vill inte känna mig lurad utan avstår då hellre ett köp.
Nu efterlyser jag en mer öppen och ärlig information från säljare, där vi som handlar känner oss nöjda med köpet och inget annat.

Jag ska respektera din önskan att begrava denna tråd, så detta blir mitt sista svar i den.

Om du tittar på sidan på blocket igen kommer du att se att postens reklam inte har något som helst att göra med företaget i fråga.

De anger inget fraktpris i annonsen, men du fick det när du kontaktade dem.

Om du då tycker att det är för dyrt så har du ju valet att avstå. Klassisk marknadsekonomi.

Jag skulle ha förståelse för din reaktion om det var så att kostnaden kom i efterhand. Nu blev det ju inte värre skada än att du valde att avstå köpet. Kanske du kan leta upp någon som bor i närhete och åker och köper mellanringen, och sedan skickar den till dig för 36:-

Tack och adjö för mig

Och bemödar man sig att klicka på deras hemsida står i köpvillkoren vad frakten är, enligt postens prislista för paket rakt upp och ned. En handlare ansvarar enligt konsumentköplagen för varan tills den är framme hos kunden. Försvinner varan måste handlaren ersätta. Det innebär att en affär egentligen bara kan skicka försäkrat, dvs paket eller rekommenderat. Sedan kan de ha olika affärsmodeller om de väljer att butikskunder ska subventionera postorder eller om de tar ut sina kostnader på postordern. Dessutom tillkommer ju i ena fallet hanteringskostnader för försändelsen och i andra fallet kostnader för butiken. Du som kund måste alltid betala dessa kostnader, på ett eller annat sätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar