Annons

SAL DT 18-55/3,5-5,6 SAM - vettigt som ekonomialternativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

PerKr

Aktiv medlem
Köpte min A77 för ett par år sedan och valde då att köpa enbart kamerahus (+batterigrepp) eftersom jag inte räknade med att behöva objektiv typ 16-50 eftersom jag ytterst sällan använde kitobjektivet till min Canon. Dessutom lade ju 16-50 på några tusenlappar och jag hade ett par minolta-objektiv sedan tidigare.

Men nu är jag i situationen att jag behöver något vidvinkligare framförallt för video, och det ganska snart. Samtidigt är jag osäker på om min budget kan acceptera ett sigma eller tamron 17-50/2,8 och definitivt inte ett sony 16-50/2,8. Om man utgår från priser hos handlare. Sonys gamla kit-objektiv DT 18-55/3,5-5,6 finns däremot överkomligt billigt även som nytt (har lite svårt för begagnat när avståndet blir för långt)

Frågan är då om DT 18-55/3,5-5,6 är ett acceptabelt alternativ på en A77?

Frågan är då om DT 18-55/3,5-5,6 är ett acceptabelt alternativ på en A77?

Nej! Det är ett jäkla skitobjektiv.

Däremot är SAL 16-50/2,8 SSM alldeles makalöst bra. Synd att du av någon anledning har valt bort det, det är grymt.

Tamron 17-50/2,8 ger bra bildkvalitet, men till A-Mount är det skrudrivet och därmed rätt kass för filmning. Sigma 17-50/2,8 DC HSM är i så fall ett bättre alternativ.

Mitt råd är att leta rätt på ett begagnat Sony 16-50/2,8.SSM Det är grymt bra som sagt.

/Mats

Håller med Mats....
SAL 16-50/2,8 SSM är grymm
Kit objektivet är ett rolettspel, visa hyffsade andra kass.De har en stor spridning samma gäller SAL1870 och SAL1680CZ dock verkar SAL16105 bra men den om den nyare SAL18135 är ok vet jag ej
Tamron och sigma 2.8 or är bra haft en Tamron som jag tyckete var skarpare än den sigman jag har kvar. Sålde Tamronen när jag köpte SAL1650 sedan köpte min dotter en sigma 2.8
Dock är väl skruvdrivna ingen höjdare med video om man ska ha ljudet från kamera micken ialafall

Instämmer i ovanstående. På den tiden jag körde Sony A-mount skaffade jag den gluggen i kit med A77. Den var så pass bra att det kändes som om A77:an hängde med som tillbehör:) Det brukar ju vara tvärtom med kitobjektiv- men så var inte fallet här.

18-55:an är ju ett standardformat som många andra märken också kör som billighetsalternativ. Nikons är t ex riktigt bra med VR. Tyvärr ser jag tydligt på mina gamla filer att Sonys gamla variant presterar dåligt i jämförelse (jo jag hade en sådan och den överträffades i dålighet bara av Sonys DT 18-70.

Alltnog: Jag lurade Mats Lillnor att köpa min A77 och 16-50/2.8 SSM när jag skiftade system och som du ser av hans svar blev han nöjd med objektivet.

//Lennart

Min Sony 18-55/3.5-5.6 SAM är skarp nog, men används väldigt lite då jag både har Tamron 17-50/2.8 och Sony 18-135/3.5-5.6 SAM. Tamron 17-50 är skarp som Sony 16-50 men ej dammtät och med ljudlig fokusering.
Sony 18-135/3.5-5.6 SAM är väldigt bra. Skarp i centrum genom hela området och skarp i hörnen även i ändarna av zoomområdet om man bländar ner till f:8. Det har dessutom den nya SAMII som fungerar som med SSM, att du kan justera focus hela tiden. Tyst fokusering så den fungerar väldigt bra till filmning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar