ANNONS
Annons

Saknar en pool för situationsbilder och snapshots

Produkter
(logga in för att koppla)

alf109

Aktiv medlem
Många av de bilder som idag hamnar under porträtt, gatufoto eller bildjournalistik tycker jag egentligen tillhör en kategori av situationsbilder som det inte finns något forum för. Jag själv tex fotograferar ofta spontana möten, där bilden egentligen inte passar under bildjournalistik, gatufoto, eller porträtt.
När det gäller bildjournalistik bör bilden/bilderna ha ett journalistiskt syfte tycker jag. Gatufoto skall spegla samtiden i miljön på något sätt och rena porträtt som de är definierade i poolen bör vara mer eller mindre planerade. Kvar blir en mängd bilder som kan tangera dessa genrer men egentligen inte passar riktigt i någon. Situationsbilder eller snapshots behöver ju heller inte innehålla människor, men kännetecknas av att de är tagna i det uppkomna ögonblicket.
Det skulle vara intressant att höra vad andra har för åsikter om detta?

Snapshots

En pool för Snapshots låter kul! Om en sådan pool bildas, då hoppas jag man prioriterar bilder med humor. Alldeles för lite humor på Fotosidan. Vi tar oss på allvar allt för mycket här enligt min mening. Med detta menar jag inte att bilderna ska vara av dålig kvallitet rent tekniskt eller bildmässigt, men motiven och budskapen skulle kunna vara lite roligare ibland.
Hälsningar, Alve

visst

Vet inte hur ofta som jag tidigare föreslagit en pool för ögonblicksbilder. Sedan kan man ju fundera över om inte en pool för "stadsmiljö" skulle klargöra en del. Då skulle ju tex jag inte behöva ondgöra mig så mycket över felplaceringar i Gatufoto, som väl tillhör den mest övertolkade poolen på sajten. Och humor/snapshots borde av naturliga skäl kunna samarbeta under gemensamt tak?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto