Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Saknar en EF 17-50/55 2.8 L USM

Produkter
(logga in för att koppla)

SilentNajT

Aktiv medlem
Hejsan alla kära medlemmar
Är jag ensam om att sakna en nyare version av 17-40/4 L USM
( vet att 16-35 finns)
Vill ha ha standard zoom till min crop kamera som är vädertätad men 17-40/4L verkar inte ha så himlans bra kantskärpa och har nu några år på nacken..
Om det skulle komma ut en ca 17-50 mm L 2.8 skulle jag slå till direkt !!

Att göra en sådan glugg är förmodligen inte teoretiskt omöjligt, men i praktiken går det inte. Du kan ju försöka gissa hur mycket den skulle väga -- och kosta!

Sigma och Tamron har ju varsitt 17-50 2,8, varför skulle inte Canon kunna göra ett "L" av det? Visst tyngre och dyrare än Sigma/Tamron om det ska vara tätat och dant med borde knappast vara värre än 24-70 2,8L?

Sigma och Tamron har ju varsitt 17-50 2,8, varför skulle inte Canon kunna göra ett "L" av det? Visst tyngre och dyrare än Sigma/Tamron om det ska vara tätat och dant med borde knappast vara värre än 24-70 2,8L?
Okej, jag kanske missförstod dig, är det ett objektiv till cropkamera du är ute efter? Då finns ju Canon 17-55/2,8. Fast några L-gluggar för annat än fullformat tror jag aldrig har funnits, så det ska du nog inte hoppas på.

Vill ha ha standard zoom till min crop kamera som är vädertätad men 17-40/4L verkar inte ha så himlans bra kantskärpa och har nu några år på nacken..

Så rasande gammal är inte 17-40, 7 år är ingen ålder för ett objektiv (som jämförelse är 50/1.8 en 20 år gammal konstruktion). Så vad tycker du saknas?

Kantskärpan är inget problem så länge du använder APS kameror (1.3x/1.6x crop), det är först när du går upp till fullformat (35 mm) som den svaga kantskärpan kan bli märkbar.

Skaffa en fullformatkamera.

24-70 f/2.8 L skulle kräva en 16-45 f/2.0 till crop för att vara lika rolig =)

Fast några L-gluggar för annat än fullformat tror jag aldrig har funnits,

Alla L gluggar passar ju alla canons Crop kameror lika bra
te.x för att fota djur används ju 300/400/500 fasta L gluggarna konstant på 1,6 hus?
ett stort plus då är ju just brännviddsförlägningen..
Så jag förstår inte riktigt hur du menar där..

Canon kör med EF-fattning på all L optik är EF fattning och skall därmed teckna ut en större bildcirkel vilket gör det mycket svårare att tillverka än ett 17-50 f/2.8 EF-S. Till Canon APS-C finns det ju nästan objektivet du frågar efter och det heter EF-S 17-55/2,8 IS USM.

Alla L gluggar passar ju alla canons Crop kameror lika bra
te.x för att fota djur används ju 300/400/500 fasta L gluggarna konstant på 1,6 hus?
ett stort plus då är ju just brännviddsförlägningen..
Så jag förstår inte riktigt hur du menar där..

Att det är objketiv som tecknar ut en större bildcirkel och därmed innehåller onödigt mycket glas för ett APS-C hus. Visst fugnerar det bra ändå, men konstruktionen hade troligen kunnat göras bättre för användning på APS-C hus om man inte hade behövt teckna ut hela bildcirkeln.

Yes, jag förstår nu hur ni menar..
Kanske man får ta en närmare titt på EF-S 17-55 IS USM och tänka om lite..
Tack för alla snabba och utförliga svar

ANNONS