Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

safe synk??

Produkter
(logga in för att koppla)

monster2

Aktiv medlem
hej

jag undrar varför man måste köpa en Wein Safe Synk Voltage Limiter för 5V för 850:- om jag skall fota med en lite älder studioblixt

hur gör ni?

Aifo säger att man måste ha denna lilla prytel
men varit inne i två fotobutiker i stan (stockholm) och de har aldrig hört talas om detta. Aifo säger att man kan bränna kameran för att synkspänningen är för stor, men varför går det en ström från blixten till kameran när jag trodde det var vise versa

MVH MATS
 
Hej

Jag köpte min i England från EOS Magazine, den har dock dött o nu svarar de inte på mail.

Ett alternativ är att ha en trådlös utlösare med ir ljus på kameran o sen en fotocell till dina blixtar om de inte har sån inbyggd. Photax har prylar för det.
 
Allt kameran gör är att sluta en krets. Det har sitt ursprung i att kamerorna förr inte hade någon elektronik i sig och detta är ett ypperligt sätt att synka en blixt.

Numera innehåller kamerorna elektronik som helst inte skall ha mer än ca 5 volt, medan synkspänningen från en gammal blixt kan gå uppemot 300 volt.

Är du en hemmapulare kan du nog söka och hitta nåt att bygga på nätet.
 
tack för svaren
jag är ingen hemma pylare så det är bara för mig att köpa safe synk pryteln och jag vill skydda min kamera

förstår nu varför en ström går genom kabeln även om strömen är låg så kan volten vara hög. då skulle jag kunna få överslag som påverkar den övriga kameran men strömen är ju fortfarande låg dvs vad kan gå sönder när jag bara får ett litet överslag??

mvh mats
 
Olle Furberg har tillverkat en egen begränsare. Han har en kort beskrivning i en annan tråd. Jag lekte kvickt med den för ett tag sedan och den är mycket enkel, både till konstruktion och användande.

Själv har jag en Wein Hot Shoe to Hot Shoe Safe Sync (SHSH) inhandlad på B&H. Har inte hittat någon i Sverige som säljer denna. Wein SHSH är också mycket enkel i sin konstruktion och jag tvivlar på att den skiljer sig mycket från flera av de hemmalösningar man finner scheman till på nätet.

Den kostar en slant men eftersom jag inte hade en PC-kontakt på min kamera så blev valet lätt. Alternativet skulle ha varit en Nikon AS-15, Hama universal hot-shoe adapter eller liknande samt att bygga en begränsare. Det skulle lätt ha gått på en tredjedel av kostnaden mot Wein SHSH men samtidigt inneburit en sak till att koppla ihop. Ibland när man är stressad och blixtarna inte vill funka är man glad att man har så få saker som möjligt att felsöka glappkontakt på :)

Samtidigt så begränsar Wein SHSH även till den blixtskokontakt som sitter på ovansidan, så man kan använda den både för att få en PC-kontakt och om man har en gammal "vanlig" blixt som har för hög synkspänning.

Bekvämlighet kostar...
 
monster2 skrev:
Aifo säger att man måste ha denna lilla prytel
Det bör tilläggas att det finns kameror som klarar ganska höga synkspänningar. Kolla i manualen, det bör stå där, eller ring din kameratillverkare. Vissa, tex den D70 jag använder, klarar 250V medan andra modeller klarar bara 6V. Ta en voltmeter och mät upp spänningen på dina blixtar. Huvudsidan på den sajten har en hel del info, bland annat en länk till ytterligare DIY-lösning för de som vill pilla.

Men kolla först innan du springer ut och handlar, det är inte säkert att du behöver något extra skydd.

När det gäller begränsare så finns det fler tillverkare än Wein, men de har med sitt märke "Safe Sync" blivit ganska kända. Paramount Cords finns också och ligger på samma prisnivå som Wein. Finns säkerligen fler.
 
monster2 skrev:
tack för svaren
jag är ingen hemma pylare så det är bara för mig att köpa safe synk pryteln och jag vill skydda min kamera

förstår nu varför en ström går genom kabeln även om strömen är låg så kan volten vara hög. då skulle jag kunna få överslag som påverkar den övriga kameran men strömen är ju fortfarande låg dvs vad kan gå sönder när jag bara får ett litet överslag??

mvh mats

Om det blir ett överslag så kan strömmen ta vilka tokiga vägar som helst, t.ex. genom de mikroskopiskt små komponeter inne på "chipsen" i stället för de kraftigare doningar som är tänkta att hantera den elaka verkligheten. Det går att göra elektronik som klarar mycket höga spänningar, men det anses säkert vara för dyrt och komplicerat i "enklare" kameror.
 
Man får tänka på att även om strömmen är svag så är det inga feta ledare i en transistor t ex så de bränns av utan större ansträngning. Dock vad jag vet så är det väl mest Canon som lider av detta problem. D70 klarar upp till 250V som sas och likaså gör Konica Minolta.

Fast jag körde min 10D på profotos första blixtar och efter lite meckel så fungerade det fint. Ska nämnas att jag fick en hel del överslag först men kameran överlevde det även om det vart några Error 99 innan jag löste problemet.

Mvh
Maverick
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.