Annons

Safari i Indien?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har varit både i Afrika och Indien och tycker att inget kan slå Afrika när det gäller safariresor, men ändå är det värt att besöka Indien och det finns gott om vilda djur i Indiens parker. Du har stor chans att se tigrar, elefanter, noshörningar, antiloper, axishjortar, kragbjörn, läppbjörn, brunbjörn, olika makakapor, fåglar i mängder osv.

Av intressanta parker i Indien finns det: Bandhavgar , Panna , Kanha i centrala Indien, Desert i nordväst , Dachigam i Norr, Kaziranga i öst. Det finns olika naturtyper att välja bland, öken, berg, djungel.

En bra bok att läsa på om Indiens parker och natur är "Indien" av Gerald Cubitt & Guy Mountfort, ISBN 91-88656-09-8

Intressant ämne! Stanislav, du som varit där: vad tror du om den här resan?

Arrangören Läs & Res har jag bara hört gott om och en 30-dagarsresa i liten grupp för under 20000 kr (plus flyg) låter ganska bra. Men hur är parkerna osv som man besöker? Min egen erfarenhet av Indien är ganska begränsad.

Arrangören Läs & Res har jag bara hört gott om och en 30-dagarsresa i liten grupp för under 20000 kr (plus flyg) låter ganska bra. Men hur är parkerna osv som man besöker? Min egen erfarenhet av Indien är ganska begränsad.

Hej Erland, det kan säkert vara en intressant resa, nu vet jag inte hur lång tid kan man stanna på alla ställe och vad exakt man vill se. Kul att lägga till Nepal. Jag har varit i Chitwan NP 1990 och det var oförglömlig upplevelse. Jag såg där mina första tigrar och noshörningar i det fria. Om jag skulle välja den här resa så skulle jag försöka trycka in några dagar i Himalaya även på bekostnad av något annat i Indien. Sedan på plats skulle jag försöka att undvika göra arrangerade massutflykter med en mängd andra turister och istället satsa på ett mindre sällskap med egen guide.

För en tid sen såg jag på textTV att antalet tigrar i Indien har minskat enormt mycket på bara, om jag minns rätt, tjugo år. Tyvärr kommer jag inte ihåg några siffror.
Hur stor är chansen att se en tiger idag? Inte bara är dom tydligen få numera, utan de är väl också mycket svårare att få syn på än Afrikas lejon. Håller väl mest till i skog och är solitära, till skillnad från lejonen. Rätta mig gärna om jag har fel där.
Hur färdas man i Indiens nationalparker, med bil som i Afrika, eller på en elefantrygg?

Olle

För en tid sen såg jag på textTV att antalet tigrar i Indien har minskat enormt mycket på bara, om jag minns rätt, tjugo år. Tyvärr kommer jag inte ihåg några siffror.
Hur stor är chansen att se en tiger idag? Inte bara är dom tydligen få numera, utan de är väl också mycket svårare att få syn på än Afrikas lejon. Håller väl mest till i skog och är solitära, till skillnad från lejonen. Rätta mig gärna om jag har fel där.
Hur färdas man i Indiens nationalparker, med bil som i Afrika, eller på en elefantrygg?

Olle

Tyvärr stämmer det säkert att tiger har minskat kraftigt både i antal djur och även förekomstplatser. Dock tror jag att om du besöker någon eller några av parker där tiger finns så har du mycket stor chans att se den. Parkvakter och guider har ganska bra koll på tigrarnas favoritställe och håller sig uppdaterade var tigrar finns, att visa tigrar för turister är ju deras levebröd. Men det kan vara bra att skaffa aktuell och senaste info om parken man vill besöka. Googlar man så hittar man säkert olika bloggar från turister och resenärer. När jag själv reste i dessa trakter så åkte jag på safari både i bilen och på elefanten. Jag såg tiger bara från bilen. Tigrar är ändå mycket mer skygga än afrikanska lejon. Jag tror att jag skulle satsa på en bil igen. Elefanter skrämmer tigrar på långt håll. Men detta är bara mina iakttagelse, det skulle vara intressant att höra också någon annans erfarenhet. Men å andra sidan är det kul att åka på en elefant och man ser också många djur, man sitter högt uppe och utsikten är bättre, men det gungar ganska bra och kan vara knepigt att ta bilder med långt tele.

Jag vill bara lägga några ord till mitt tidigare svar. Tågresan som är inritad i kartan (programmet) känns ganska lång, det kan vara kul, jag själv åkte aldrig tåg i Indien men funderade på det, men det är långa avstånd och tågen där går långsamt och standarden är inte så hög. Så det skulle kunna vara roligare att byta ut en del tågresande för trevliga utflykter. Inrikesflyg fungerar hyfsat bra i Indien.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar